Saksan politiikka voi muuttua

Saksan poliittinen värikartta meni kerralla uusiksi sunnuntain liittopäivävaaleissa. Kun takavuosina Saksan vaalien liki ainoa jännityskohde oli, pääseekö liberaalipuolue FDP viiden prosentin äänikynnyksen yli, niin nyt liittopäivillä on kuusi varsin vahvaa puoluetta. Se ei voi olla näkymättä Saksan tulevassa politiikassa.

Nykyisille hallituspuolueille, kristillisdemokraateille ja sosiaalidemokraateille, vaalien tulos oli karmaiseva. Liittokansleri Angela Merkelin johtama CDU/CSU säilyi suurimpana, mutta kannatuksesta katosi yli kahdeksan prosenttiyksikköä. Tulos on suoraa seurausta pakolaispolitiikasta, sillä muutenhan Saksalla on mennyt Merkelin johtamana varsin hyvin. Merkelin torjuntavoittoa on tulkittu jatkuvuuden osoituksena, mutta joitakin muutoksia lienee tulossa.

Muutoksiin pakottavat toisaalta äärioikeistoa edustavan Vaihtoehto Saksalle -puolueen AfD:n nousu ryminällä liittopäiville sekä toisaalta liberaalien paluu. Merkelin on tehtävä jotakin myös Saksan poliittiselle kahtiajaolle. Entisen DDR:n alueella AfD sai neljänneksen äänistä ja oli konservatiivien jälkeen toiseksi suurin puolue, Sachsenin osavaltiossa jopa suurin. Itäsaksalaiset tuntevat edelleen olevansa ”toisen luokan kansalaisia”, mitä tunnetta Merkelin avoin pakolaispolitiikka on vain vahvistanut.

Merkel aloittaa neljännen kautensa liittokanslerina, mikä on hieno saavutus. Hänen asemansa ei kuitenkaan ole enää aivan yhtä vahva kuin ennen vaaleja. Vaalitappio voi herättää opposition oman puolueen sisällä. Paljon riippuu siitä, miten tulevat ja vaikeaksi ennustetut hallitusneuvottelut onnistuvat.

Markku Kumpunen markku.kumpunen@kaakonviestinta.fi

Osallistu keskusteluun

Jos haluat kommentoida nimettömänä, voit tehdä sen seuraavasti:
Kirjoita nimimerkkisi Nimi-kenttään, valitse Kommentoin mieluummin vieraana -kenttä ja lisää sähköpostiosoitteesi sähköpostikenttään. Sähköpostiosoite ei näy kommentoinnin yhteydessä. Voit myös kommentoida rekisteröityneenä luomalla tilin Disqus-palveluun tai kirjautumalla kommentointiin esimerkiksi Facebookin tai Twitterin avulla.