Pääkirjoitus: Valtatie 15 on saatava kuntoon

Valtatie 15 on ollut Kaakkois-Suomen kiireisin väylähanke jo vuosia. Tien kunnostustyöt ovat edenneet hitaasti, vaikka liikennemäärät ovat kasvaneet tasaisesti. Kotkan ja Kouvolan välillä kulkevat niin työmatkustajat, hälytysajoneuvot kuin raskas liikennekin. Kaikki samassa letkassa. Kaakkois-Suomen ELY-keskuksen mukaan onnettomuuksien riskit ovat valtatie 15:llä selvästi suuremmat kuin vastaavilla valtateillä muualla Suomessa. Raide- ja joukkoliikenteen kehittäminen eivät valitettavasti näitä riskejä pysty eliminoimaan, on tähän asti ollut vankka arvio.

Jokainen liikenteessä sattunut kuolema on liikaa. Nokkakolarien mahdollisuus tulisi minimoida näin vilkkaasti liikennöidyllä väylällä. Valtatie 15:llä ajaa vuorokaudessa jopa yli 10 000 ajoneuvoa. Liikenneturvallisuudesta valtatiellä on syytä olla huolissaan nyt ja tulevina vuosina, vaikka liikennemääriä onnistuttaisiin vähentämään huomattavasti.

Valtatie 15:n suurin haaste on se, että turvallisia ohituspaikkoja on vähän. Niillä muutamilla suorilla, joilla ohittaminen on mahdollista, nähdään monenlaisia riskisuorituksia. Kesällä ja kirkkaalla kelillä ajo-olosuhteet ovat vielä tyydyttävät. Talviaikaan, lumikuormien kaventaessa väylän leveyttä ja raskaiden ajoneuvojen kulkiessa vaihtelevin nopeuksin, ohittaminen voi olla täysin mahdotonta turvallisesti.

Jos poliitikkojen, kansanedustajia ja ministereitä myöten, on vaikea löytää yhtä kymenlaaksolaista ääntä, tämän hankkeen kohdalla sen ei pitäisi olla vaikeaa. Valtatie 15 tulee saada kuntoon. Tulevaisuuden kannalta tärkeät ratahankkeet eivät saa jättää varjoonsa turvallisuutta valtatiellä, johon maakunnan sisäinen liikkuvuus myös sairaanhoitopiirin näkökulmasta nojaa.

Luetuimmat

Uusimmat uutiset