Pääkirjoitus: Raiteille tarvitaan rahaa satamassa Kotkassa — Uusi peruste valtion rahoitukselle on yli miljoonan tonnin sellusopimus

Haminan—Kotkan satamassa paine raideyhteyksien uudistamiseen ja ratapihan laajennukseen kasvoi jälleen.

Keskiviikkona julkistettiin Finnpulpin ja sataman välinen aiesopimus, joka tuo muutaman vuoden kuluttua Kuopiossa tehtyä havusellua 1,2 miljoonaa tonnia Mussalon kautta maailmalle.

Finnpulp toi Kuopion sellutehdashankkeensa julkisuuteen vuonna 2015. Siitä lähtien yhtiö on neuvotellut vientisatamasta. Nyt Haminan—Kotkan satama sai sopimuksen, koska se pystyy tarjoamaan uuden alueen, johon Finnpulp ja myöhemmin valittava operaattori voivat suunnitella juuri itselleen sopivan toimintamallin.

Sataman toimitusjohtaja Kimmo Naski vakuuttaa, että satamayhtiöstä logistiikan toiminta ei jää kiinni. Finnpulpin toimintamallissa tuotannon päävarasto sijaitsee satamassa, jonne sellu kuljetetaan junissa. Liikenteen sujuvuus on ehdoton edellytys sille, että sellulle on aina sijoituspaikka. Tarkoituksena on nopea sykli junasta varastoon ja laivaan.

Satamassa raideliikenne on ruuhkautunut jo nykyisin. Kotolahden ratapihan rakennustyöt alkoivat vuonna 2008. Tuolloin kokonaiskustannuksiksi arvioitiin 33 miljoonaa euroa. Jotta ratapiha saataisiin vaadittavaan laajuuteen, tarvittaisiin 20 miljoonaa euroa. Tätä rahaa satama ei pysty investoimaan vaan avuksi tarvitaan valtiota. Nyt valtiolla todella olisi paikka ratkaista rahoitus.

Kuopion sellutehtaan työllistävä vaikutus on merkittävä: 3 400 uutta työpaikkaa. Liikennevirasto on arvioinut, että lisäjunat sopivat myös Kotkan ja Kouvolan väliselle rataosuudelle. Finnpulpin käyttämä logistiikan asiantuntija on todennut, että raidekapasiteettia ei Kymenlaaksossa ole juurikaan parannettu. Paineet Kotkan ja Kouvolan väliselle kaksoisraiteellekin lisääntyvät uuden sopimuksen myötä. Olisi surkeaa, jos suuret liikennemäärien lisäykset ja investoinnit kärsisivät liikenteen ruuhkautumisesta. Eivätkä ruuhkat antaisi kovin houkuttelevaa kuvaa seuraavia investointeja ja satamasopimuksia pohtiville yhtiöille.

Kommentoi artikkelia

Jos haluat kommentoida nimettömänä, voit tehdä sen seuraavasti:
Kirjoita nimimerkkisi Nimi-kenttään, valitse Kommentoin mieluummin vieraana -kenttä ja lisää sähköpostiosoitteesi sähköpostikenttään. Sähköpostiosoite ei näy kommentoinnin yhteydessä. Voit myös kommentoida rekisteröityneenä luomalla tilin Disqus-palveluun tai kirjautumalla kommentointiin esimerkiksi Facebookin tai Twitterin avulla.

Lue kommentointiohjeet