Digitalouteen pitää panostaa

Digitalisaatio tuntuu nykyisin tunkeutuvan kaikille elämänaloille. Teollisuuden lisäksi robotteihin voi törmätä yhä useammin myös palveluissa. On syntynyt vaikutelma, että Suomi on digitalisaation edelläkävijämaa, ja tällaista kuvaa on myös haluttu ylläpitää.

Todellisuus yrityselämässä ei kuitenkaan ole yhtä ruusuinen. Elinkeinoelämän keskusliiton EK:n kyselyn mukaan lähes kaksi kolmasosaa yrityksistä arvioi, että niiden henkilöstön digiosaamisessa on liiketoimintaa vaikeuttavia puutteita.

Parempaa osaamista eli kykyä uudistaa liiketoimintaa digitalisaation keinoin tarvittaisiin kaikissa toiminnoissa ja työtehtävissä, kuten markkinointiviestinnässä, mobiiliratkaisuissa ja sosiaalisessa mediassa. Vaikeudet tuntuvat suurilta maassa, jossa kansa kulkee älypuhelin korvalla ja on jo pitkään hoitanut pankkiasiansa ja ostoksensa verkossa.

Digitalouden kehittymisen esteenä on yrityskentän jakautuneisuus. Yli 40 prosenttia yrityksistä näkee digiosaamisen osana strategiaansa, mutta lähes yhtä suurelle osalle se ei tunnu lainkaan tärkeältä. Toisaalta yritysten työntekijöiden keskuudessa on vastaavanlainen tilanne. Ikääntyneiden työntekijöiden on nuoria vaikeampi sopeutua uusiin haasteisiin. Henkilöstön koulutusta tarvitaan siis lisää. Yllättävää onkin, että vain alle puolet yrityksistä hyödyntää alueensa oppilaitoksia. Niissä olisi potentiaalia niin koulutuksen järjestämisessä kuin rekrytoinnissakin.

Kaikki maat tavoittelevat johtoasemaa digitalisaatiossa. Suomen lähtötaso kisassa on kohtuullisen hyvä, mutta panostuksia kaivataan niin valtiovallalta, yrityksiltä kuin työntekijöiltäkin.

Markku Kumpunen markku.kumpunen@kaakonviestinta.fi

Osallistu keskusteluun

Jos haluat kommentoida nimettömänä, voit tehdä sen seuraavasti:
Kirjoita nimimerkkisi Nimi-kenttään, valitse Kommentoin mieluummin vieraana -kenttä ja lisää sähköpostiosoitteesi sähköpostikenttään. Sähköpostiosoite ei näy kommentoinnin yhteydessä. Voit myös kommentoida rekisteröityneenä luomalla tilin Disqus-palveluun tai kirjautumalla kommentointiin esimerkiksi Facebookin tai Twitterin avulla.