Pääkirjoitus: Matkailu piristyy pikkuhiljaa

Korona iski moneen alaan pahan taloudellisen kolauksen. Matkailu- ja ravintola-ala ovat yksi pahiten pandemiasta kärsivien joukossa. On edelleen syytä puhua kärsivistä eikä kärsineistä, sillä vaikutukset eivät suinkaan ole vielä ohi. Myönteistä kuitenkin on, että pikkuhiljaa piristymistä myös matkailussa on näkyvissä.

Eteläkymenlaaksolaisista hotelleista kerrotaan, että käyttöasteet ovat nousussa, vaikka varauskirjat eivät aivan samaa viestiä annakaan. Yöpyjät ovat kotimaisia matkailijoita, jotka eivät juurikaan tee varauksia etukäteen.

Hotellit ovat luonnollisesti tyytyväisiä siihen, että niiden huoneissa on asukkaita eikä ole ainakaan koronasta toipumisvaiheessa merkitystä sillä, onko huoneet varattu etukäteen.

Hotellien käyttöasteet eivät kuitenkaan ole palautuneet aikaisempien vuosien tasolle ja varsin todennäköistä onkin, ettei näin myöskään kuluvana kesänä ehdi tapahtua.

Ulkomaalaisten matkailijoiden puuttuminen on monelle hotelille iso asia. Varsinkin venäläisten matkailijoiden osuus on rajan sulkemisen myötä luonnollisesti romahtanut. Kyseessä on kuitenkin ollut tärkeä asiakasryhmä, joka nyt jää puuttumaan koko kesäsesongin ajaksi. Itärajan avaaminen kun ei ole näköpiirissä.Parhaillaan Suomessa käydään kilpailua siis kotimaisista matkailijoista. Ilahduttavasti tilanteeseen on reagoitu myös eteläisessä Kymenlaaksossa.

Alueen matkailumarkkinointia hoitava Cursor on kohdentanut resurssejaan kotimaan matkailijoiden houkuttelemiseksi kuntaviisikkoon. Suurten tapahtumien peruuntuminen eli siirtyminen ensi vuoteen on pakottanut miettimään markkinointikonseptia pitkälti uusiksi.

Yksi idea on Cursorin Travel Near Get Far -kampanja, jossa jokaisessa alueen kunnasta nostetaan esiin jokin matkailuvaltti. Kampanja on tehty pilke silmäkulmassa, josta kertonee sen englanninkielinen nimivalintakin. Toitottavasti huumori puree.

antti-jussi.larvio@kymensanomat.fi

Uusimmat uutiset