Tukholman isku muutti asenteita

Tukholman terrori-isku on Ylen teettämän kyselyn mukaan lisännyt suomalaisten huolestuneisuutta omasta turvallisuudestaan. Iskun jälkeen vastaajat kokivat suurimmaksi uhkaksi satunnaisen väkivallan yleistymisen, kun vielä ennen iskua listan kärjessä oli huoli huono-osaisuuden lisääntymisestä. Erot uhkien kokemisen välillä olivat tosin aika pieniä, sillä ykkössijaan riitti, kun kolmannes vastaajista oli samaa mieltä.

Vastauksia ei kannata kiistää, mutta kysyä voi, miksi juuri Tukholman tapaus muutti turvallisuuskäsityksiä. Vain muutama päivä sitä ennen tapahtui yhtä lähellä Pietarissa uhrimäärältään paljon pahempi hyökkäys, mutta julkisuuden määrässä Tukholman terroriteko ohitti sen nopeasti. Ilmeisesti Tukholman rekkaterroristin Berliinin ja Nizzan iskuja matkiva tekotapa nosti sen näyttävämmin esiin.

Suomalaisten lisääntyneen huolen voi tulkita maailmanpoliittisesta näkökulmasta oikeutetuksi. Suomi ja Ruotsi – toisin kuin Venäjä – eivät ole sotkeutuneet Syyrian ja Irakin sotiin kuin välillisesti. Terroristit ovat toistaiseksi keskittäneet iskunsa laajemmin sodassa mukana oleviin maihin ja siksi isku Tukholman muuttaa tilannekuvaa.

Tänään keskiviikkona siviili- ja sotilastiedustelua selvittäneet työryhmän julkistavat omat ehdotuksensa uusiksi tiedonhankintakeinoiksi. Viimeaikaisten tapahtumien takia esitykset saanevat myönteisen vastaanoton. Turvallisuuskeskustelussa on silti muistettava pitää myös yksityisten ihmisten oikeuksista huolta. Kansainvälinen terrorismi tulkitsee voitokseen sen, jos kansalaisvapauksia kiristetään ylimitoitetusti ja pelko saa ylivallan.

Markku Kumpunen markku.kumpunen@kaakonviestinta.fi

Osallistu keskusteluun

Jos haluat kommentoida nimettömänä, voit tehdä sen seuraavasti:
Kirjoita nimimerkkisi Nimi-kenttään, valitse Kommentoin mieluummin vieraana -kenttä ja lisää sähköpostiosoitteesi sähköpostikenttään. Sähköpostiosoite ei näy kommentoinnin yhteydessä. Voit myös kommentoida rekisteröityneenä luomalla tilin Disqus-palveluun tai kirjautumalla kommentointiin esimerkiksi Facebookin tai Twitterin avulla.