Pääkirjoitus: Puhelintulppa pitää purkaa, terveyspalveluihin pääsy on lakisääteinen oikeus

Kymsoten alkajaiseksi paljastui merkittävä heikkous terveyspalveluissa. Terveyskeskuksen puhelinpalvelu ruuhkautuu. Varsinkin Kotkassa ongelma on jatkunut viikkoja. Flunssakaudella sairastuneet eivät tavoita hoitohenkilökuntaa — syy on siinä, että puhelinvastaajien miehitys on kapea tai vastaamisen tekevät sairaanhoitajatkin ovat sairastuneet.

Lääkäripula yhdistettynä hoitohenkilökunnan poissaoloon on kylmää kyytiä. Kymsoten toiminnan alkaminen sotkee tätä soppaa niin, että tehtäväkuvat ovat muuttuneet. Uuden vakanssin vastaanottaminen vaatii asioiden opettelua ja perehdyttämistä.

Mutta mikään uudistus ei voi olla syy siihen, ettei perustehtävä hoidu. Hoitotakuu on kansalaisten turva. Terveyspalveluihin kuuluu päästä joko puhelimen kautta tai fyysisesti.

Yhteydenoton ongelmat puhelinpalveluissa pitää viipymättä saada korjattua. Etenkin ikäihmisten kotona asumisen jatkuminen mahdollisemman pitkään on rakennettu puhelimen ja tietoliikenteen varaan. Koska tietoliikenneyhteydet vaativat aina valmiuksia henkilöltä käyttää itselle ehkä uusia välineitä, puhelinyhteys on erittäin tärkeä.

On helppo samaistua tilanteeseen, jossa henkilö odottaa päiväkausia puhelua, joka on hänelle hyvin tärkeä. Tuohon odotteluun yhdistyy helposti kyvyttömyyden tunteita ja pohdintaa, mikä on oma ihmisarvo yhteiskunnassa.

Tietoliikenne ja sen käyttövalmiudet aiheuttavat eriarvoistumista. Sitä voidaan suitsia, jokainen voi oppia. Mutta lakisääteinen oikeus terveyspalveluihin ei saa vaarantua siihen, että ratkaisua puhelinongelmiin ei löydetä.

Issu Huovinen

Uusimmat uutiset