Pääkirjoitus: Konkretiaa Kantasataman kehittämiseen – Matkustajaterminaalin toteutuminen toivottavasti siivittää myös muita kehityshankkeita

Kantasataman kehittäminen otti kesän alussa konkreettisen askeleen eteenpäin. Haminan–Kotkan sataman johdolla itälaituriin rakennetaan infrastruktuuri, joka mahdollistaa Kotkan ja Pietarin välisen matkustajalauttaliikenteen. Matkustajaterminaalin toteutumista voi pitää varmana, sillä se rahoitetaan pääsääntöisesti EU:n ja Suomen sekä Venäjän valtioiden rahalla, joka ei ole suhdanteista riippuvainen.

Hanke on positiivinen, ja sen toteutuminen toivottavasti siivittää myös muitakin Kantasataman kehityshankkeita.

Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun kampuksen rakentamisesta Kantasatamaan on tehty kaupungin ja Cursorin kanssa yhteistyösopimus. Xamk on ollut kampuksen kanssa liikkeellä tosimielellä, mutta Kantasataman ollessa kyseessä kotkalaisten on helppo pitää mielen perällä epäilystä. Uskotaan, kun nähdään. Ei hetkeäkään ennen.

Kantasataman hankkeita on leimannut pitkä aikajänne ja kimurantit käänteet.

Työvoittona alueella voidaan pitää esimerkiksi Merikeskus Vellamoa, joka kohosi Kantasatamaan vuonna 2008. Kylänmiehet kritisoivat silloin, ja jotkut yhä, mutta kulttuuri- ja matkailuväki kiitti. Vellamo on kuitenkin saanut meripäiväviikonloppua lukuunottamatta seisoa Kantasatamassa varsin yksin. Aikeita ja suunnitelmia on ollut paljon, mutta konkreettisia toimia vähän.

Keskeisin kompastuskivi on, nyt ja aina, raha. Hanketuen voimin rakennettava matkustajaterminaali ja sen myötä toivottavasti lisääntyvä turismi edesauttavat ponnisteluja, kun ultrajuoksu Kantasataman kehittämisen suhteen jatkuu.

Luetuimmat