Sopivaisuuden raja ylittyi

Kiista turkkilaisministereiden oikeudesta käydä vaalikampanjaa EU-maissa on noussut jo kohtuuttomiin mittasuhteisiin. Turkin itsevaltainen presidentti Recep Tayyip Erdogan syytti riidan keskiöön joutunutta Hollantia Srebrenican joukkomurhasta ja solvasi hollantilaisia ”natsien jälkeläisiksi”. Noin 8 000 muslimin surman toteuttivat serbit hollantilaisten rauhanturvaajien seuratessa vierestä.

EU vastasi samalla mitalla, kun Eurooppa-neuvoston puheenjohtaja Donald Tusk sanoi Erdoganin vieraantuneen todellisuudesta. Molemmat käyttivät kieltä, jollaiseen ei ole totuttu eurooppalaisissa yhteyksissä. Riitaa ei ole syytä kärjistää enempää, vaan tilanteen pitäisi antaa rauhoittua.

Sananvapaus on EU:n keskeisiä arvoja, mutta Turkin ministerien kampanjakierros ei ole asianmukaista toimintaa. Suomessa käydyn kaksoiskansalaisuus- ja lojaliteettikeskustelun valossa ei esimerkiksi voitaisi mitenkään kuvitella, että venäläinen ministeri tulisi Helsingin Rautatientorille vetoamaan maanmiehiinsä maansa sisäpolitiikkaan kuuluvassa kysymyksessä Venäjän lippumeren keskellä. Sellainen herättäisi ymmärrettävästi vastustusta.

Hyvän tavan mukaista olisi, jos ministeritason kampanjakiertueista sovittaisiin kohdevaltion edustajien kanssa etukäteen tai tilaisuudet rajattaisiin esimerkiksi suljettuihin tiloihin. Eurooppalaisiin pelisääntöihin kuuluisi myös antaa oppositiolle mahdollisuus tuoda näkemyksensä esiin.

Turkin ja EU-maiden suhteet ovat heikentyneet Turkin vallankaappauksenyrityksen jälkeen. Uusi kiista huonontaa niitä lisää ja vie Turkkia kauemmas Euroopasta, mikä on huono asia kaikille.

Markku Kumpunen markku.kumpunen@kaakonviestinta.fi

Osallistu keskusteluun

Jos haluat kommentoida nimettömänä, voit tehdä sen seuraavasti:
Kirjoita nimimerkkisi Nimi-kenttään, valitse Kommentoin mieluummin vieraana -kenttä ja lisää sähköpostiosoitteesi sähköpostikenttään. Sähköpostiosoite ei näy kommentoinnin yhteydessä. Voit myös kommentoida rekisteröityneenä luomalla tilin Disqus-palveluun tai kirjautumalla kommentointiin esimerkiksi Facebookin tai Twitterin avulla.