Pääkirjoitus: Kymsoten etäpalvelu täydentää, muttei korvaa

Meneillään oleva koronapandemia on pakottanut monet tahot muovaamaan toimintatapojaan uusiksi. Uuden edessä on oltu myös Kymenlaakson sosiaali- ja terveyspalvelujen kuntayhtymässä Kymsotessa. Erikoissairaanhoidon piirissä on potilaita, joille koronavirustartunta on erityisen vaarallinen. Sosiaali- ja terveyspalvelut ovat ylipäätään kohtaamisten aloja – aikana, jolloin kohtaamiset on epidemian hillitsemiseksi haluttu minimoida.

Kymsotessa tiedetään, ettei kohtaamisen aina tarvitse tapahtua kasvokkain, vaan tarvittavat tiedot voidaan tietyissä tapauksissa saada videoyhteydellä. Esimerkiksi lääkärin ei aina tarvitse kuunnella potilaan sydäntä tai keuhkoja, eikä muutenkaan ottaa fyysistä kontaktia potilaaseen. Myös sosiaalipuolella on tilanteita, joissa videoyhteys on ainakin lähes yhtä hyvä ratkaisu kuin samassa huoneessa kohtaaminen.

Koska sosiaali- ja terveyspalveluissa käsitellään asioita, joissa yksityisyys ja tietoturva ovat erityisen tärkeitä, ei videopuhelua voida järjestää minkä tahansa palvelun kautta. Kymsotessa asiaa oli pohjustettu jo ennen koronapandemiaa. Järjestelmä saatiin nopeasti pystyyn ja henkilökunnan koulutuksen jälkeen käyttöön.

Huhti–toukokuussa Kymsoten väki oli yli tuhat kertaa videoyhteydessä potilaaseen tai asiakkaaseen. Kokemukset ovat olleet niin hyviä, että järjestelmästä aiotaan tehdä pysyvä, eikä vain poikkeusoloissa käytettävä.

Esimerkiksi omaishoidossa on oltu sitä mieltä, että videoyhteys sopii tiettyihin tilanteisiin vielä sittenkin, kun on palattu normaaliin. Varmasti sopii. Toivottavasti tehokkuuden ohella muistetaan myös ihan oikeiden kohtaamisten merkitys. Omaishoitajan kapeaksi kutistuneessa arjessa sillä, että Kymsoten työntekijä soittaa ovikelloa ja astuu sisään, voi olla iso merkitys.

Uusimmat uutiset