Yritysverot samalle viivalle

Euroopan unionin komissio on oikealla asialla pyrkimyksessään saada Internetissä toimivat yritykset verotuksessa samalle viivalle perinteisten yritysten kanssa. Amazonin, Googlen tai Facebookin kaltaiset suuryritykset ovat verosuunnittelulla pystyneet minimoimaan veronsa, vaikka tekevät valtavasti voittoa.

EU:n mukaan nettikauppojen veroprosentti keskimäärin on vain puolet siitä, mitä perinteisillä, paikkaan sidotuilla yrityksillä. Se on näille maailmanlaajuisille yhtiöille merkittävä kilpailuetu, johon on syytä puuttua. Epäreilu kilpailutilanne näivettää paikalliset eli kansalliset yritykset ulos markkinoilta sekä toisaalta vie arvokkaita verotuloja pois yhteiskunnan käytöstä. Verotulojen pitäisi päätyä sinne, missä tuloskin on tehty.

Yhtiöt eivät pysty tekemään tuotteliasta verosuunnittelua itse, vaan saavat siihen apua valtioilta. Erityisesti Irlanti ja Luxemburg ovat suosineet internetyhtiöitä ja antaneet tilaisuuden verojärjestelyihin. Siksi ne eivät ole olleet halukkaita luopumaan eduistaan ja voivat kaataa komission aikeet. Veroasioista pitää EU:ssa päättää yksimielisesti. Komission puheenjohtaja Jean-Claude Juncker esitti linjapuheessaan äskettäin yksimielisyysperiaatteesta luopumista, mutta ei saanut kannatusta. Myös Suomi vastustaa ajatusta.

Asiassa pitäisi kuitenkin edetä. Kovin kauaa ei voida jäädä sormi suussa seuraamaan, kuinka kansainväliset verkossa toimivat suuryritykset kaappaavat markkinat kokonaan. Nyt nähty on kuitenkin vasta alkua. Digitaalisuus ja globaalisuus vyöryvät kaikille elämänaloille, ja siksi verojärjestelmätkin täytyy pitää ajan tasalla.

Markku Kumpunen markku.kumpunen@kaakonviestinta.fi

Osallistu keskusteluun

Jos haluat kommentoida nimettömänä, voit tehdä sen seuraavasti:
Kirjoita nimimerkkisi Nimi-kenttään, valitse Kommentoin mieluummin vieraana -kenttä ja lisää sähköpostiosoitteesi sähköpostikenttään. Sähköpostiosoite ei näy kommentoinnin yhteydessä. Voit myös kommentoida rekisteröityneenä luomalla tilin Disqus-palveluun tai kirjautumalla kommentointiin esimerkiksi Facebookin tai Twitterin avulla.