Pääkirjoitus: Pohjolan Liikenteen ratkaisu ikävä Kotkalle

Pohjolan Liikenne on päättänyt luopua Kotkan ja Helsingin välisistä pikavuoroista osana strategiamuutostaan. Päätös voi olla yhtiön kannalta liiketaloudellisesti järkevä, mutta Kotkan kannalta se on ikävä.

Kotkan ja Helsingin välinen reitti on ollut yhtiön toiseksi vilkkain, arkisin on ollut 16 lähtöä. Näiden poistuminen heikentää Kotkan seudun yhteyksiä pääkaupunkiseudulle merkittävästi. Jäljelle jää muita liikennöitsijöitä, mutta aikataulu- ja pysäkkivaihtoehdot supistuvat, elleivät muut yhtiöt lisää tarjontaansa.

Kotkan strategiana on ollut tarjota edullinen ja luonnonläheinen asumisvaihtoehto pääkaupunkiseudulla työssäkäyville. Se on osaltaan perustunut juuri hyviin julkisiin liikenneyhteyksiin. Omaa autoa ei ole välttämättä tarvinnut, mikä Helsingin pysäköintiongelmien takia on ollut melkoinen helpotus. Tiheät bussivuorot ovat myös korvanneet rautatieyhteyden puuttumista Etelä-Kymenlaakson ja Helsingin välillä.

Linja-autovuorojen vähentyminen lisää väistämättä oman käyttöä, mikä sopii huonosti Suomen ilmastotavoitteisiin. Sen sijaan, että linja-auto kuljettaisi kerralla kymmeniä matkustajia, niin valtatiellä voi vastaisuudessa mennä kymmeniä henkilöautoja enemmän kuin nyt. Kun ilmastonsuojelussa yksi keskeisimmistä tavoitteista on vähentää liikenteen päästöjä ja siirtyä enemmän yksityisautoilusta julkisiin liikennevälineisiin, niin tällaisilla ratkaisuilla mennään päinvastaiseen suuntaan.

Kilpailu matkustajista on viime vuosina ollut kovaa niin sanottujen halpayhtiöiden tultua markkinoille. Se on johtanut pudotuspeliin, jonka seuraukset ovat joskus kalliita matkustajille.

Markku Kumpunen

markku.kumpunen@kymensanomat.fi