Katsottava uuteen aikaan

Syksyn kuumiin paikallisiin keskustelunaiheisiin kuuluu Kotkan kaupunginjohtajan valinta. Sillä, kuka Kotkaa seuraavat vuodet johtaa, on merkitystä myös naapurikunnissa. Vaikka kuntaliitosneuvottelut eivät nyt tunnukaan naapureista ajankohtaisilta, jo yhteistyökuvioiden kannalta suurimman kaupungin ykkösvirkamies ei voi olla yhdentekevä.

Hakuprosessi onnistui. Hakijoita oli 17, ja heidän lisäkseen yksi potentiaalinen valittava antoi suostumuksensa. Asiatuntija-arvion mukaan jo kymmenen hakemusta olisi ollut hyvä tulos. Niinpä lähes kaksinkertaisesta määrästä voi päätellä, että kaikkine ongelmineenkin Kotka kiinnostaa. Se, että hakijoissa on kaksi nyt Kotkan johtopaikoilla istuvaa, kertoo, että myös ongelmat tuntevilla on halua ja rohkeutta pyrkiä ratkaisemaan niitä. Se taas, että virkaa tavoittelevista peräti viisi toimii paraikaa kunnan- tai kaupunginjohtajana, osoittaa, että Kotka näyttäytyy mahdollisuutena.

Kaupunginhallitus valitsee syyskuun alkupuolella ne, jotka se haluaa haastatteluihin. Ennen kuin kaupunginvaltuusto marraskuussa päättää valinnan, kaupunkilaiset pääsevät puhuttamaan ehdokkaita. Menettely on siis melkoisen avoin.

Hyvän kaupunginjohtajan kriteereistä on varmasti monenlaisia näkemyksiä. Myös samoilla sanoilla ilmaistavat vaatimukset voivat saada erilaisia tulkintoja. Esimerkiksi talousosaaminen, yhteistyökyky ja elinvoimaisuuden edistäminen tarkoittavat yhdelle yhtä ja toiselle toista. Kaupungin rooli on muuttumassa, eikä kukaan tiedä täsmälleen, mikä uudessa tilanteessa on tärkeintä. Hyviä kaupunginjohtajia ei valetakaan vain tietyssä muotissa. Valitsijoiden pitää osata katsoa uuteen aikaan.

Kommentoi artikkelia

Jos haluat kommentoida nimettömänä, voit tehdä sen seuraavasti:
Kirjoita nimimerkkisi Nimi-kenttään, valitse Kommentoin mieluummin vieraana -kenttä ja lisää sähköpostiosoitteesi sähköpostikenttään. Sähköpostiosoite ei näy kommentoinnin yhteydessä. Voit myös kommentoida rekisteröityneenä luomalla tilin Disqus-palveluun tai kirjautumalla kommentointiin esimerkiksi Facebookin tai Twitterin avulla.