Pääkirjoitus: Kiitos hammaslääkärille, tarjoilijalle, myyjälle ja kirjastonhoitajalle — Kymen Sanomien äänestys kertoo, että meillä osataan kehua hyvää asiakaspalvelua!

Kymen Sanomien verkkosivuilla pyöri viime viikolla kysely, jossa etsittiin Etelä-Kymenlaakson parasta asiakaspalvelijaa. Äänestys oli erittäin suosittu. Omaa suosikkiaan ehdotti yli 440 ihmistä.

Kyselyn tuloksia oli mukavaa lukea. Etelä-Kymenlaaksossa on selvästi oivallettu laadukkaan ja ystävällisen asiakaspalvelun merkitys, sillä äänet jakautuivat lukuisten eri alan ammattilaisten kesken. Yksi ehdotti kampaajaa, toinen hammaslääkäriä, kolmas peukutti kirjastonhoitajaa.

Kärkikymmenikköön äänestettiin eri-ikäisiä henkilöitä puhelinliikkeen myyjästä baarityöntekijöihin. Listalle mahtui kotkalaisten lisäksi haminalaisia ja virolahtelaisia asiakaspalvelijoita, eivätkä pyhtääläiset ja miehikkäläläisetkään osaajat jääneet monen äänen päähän.

Kymenlaaksolaisia moititaan usein negatiivisuudesta. Kyselyn suosio kertoo kuitenkin siitä, että meillä osataan myös kehua. Lukijat perustelivat suosikkejaan monin ylistävin sanankääntein. Moni kiitti mahdollisuudesta päästä kehumaan julkisesti hyvää asiakaspalvelijaa.

Huomionarvoista on myös se, että satojen vastausten joukossa oli vain yksi asiaton viesti. Se on nykyisellä nettikirjoittelun aikakaudella perin harvinaista.

Myös Kymen Sanomia kritisoidaan toisinaan liiallisesta negatiivisuudesta. Valitettava tosiasia onkin, että uutisten aiheiksi nousevat usein ikävät asiat: onnettomuudet, rikokset ja erilaiset riita-asiat. Tarkoituksellisen mustanpuhuvia emme kuitenkaan ole, kerromme mielellämme myös hyvistä ja iloisista asioista, joita alueellamme tapahtuu niin arjessa kuin juhlassa.

Niinpä onkin ilo käynnistää juttusarja, jossa haastattelemme äänestyksessä esille nousseita, Etelä-Kymenlaakson parhaita, asiakaspalvelijoita. Juttuja julkaistaan Kymen Sanomissa alkuvuoden aikana.

Luetuimmat