Pääkirjoitus: Tjäreborgin kohtalo kertoo pakettimatkojen suosion vähenemisestä, mutta nostaa esiin myös yhden niiden vahvuuden

Tuhannet suomalaiset kuulivat maanantaina lomalentonsa peruuntuneen. Taustalla oli brittifirma Thomas Cookin hakeutuminen konkurssiin ja sitä kautta sen suomalaisen tytäryhtiön Tjäreborgin toiminnan keskeytyminen.

Seuraavana päivänä Tjäreborg lensi jo normaalien aikataulujen mukaan ja järjesteli paluulentoja etelään jumiutuneille. Toiminta jatkuu toistaiseksi.

Miten Suomen kolmanneksi suurimmalle matkanjärjestäjälle Tjäreborgille lopulta käy? Se selviää vasta emoyhtiön konkurssimenettelyn myötä. Automaattisesti osakeyhtiö ei katoa, vaikka emoyhtiö toiminta loppuukin. Tjäreborgin pitää halutessaan laittaa oma konkurssimenettelynsä Suomen oikeudessa liikkeelle.

Selviämisen puolesta puhuu se, että Tjäreborg on ollut ja sen pohjoismaiset sisaryhtiöt ovat olleet kannattavaa yritystoimintaa. Ne ovat viime vuosina uusiutuneet yhtiössään eniten. Lienee mahdollista, että niille löytyy ostaja.

Itsestäänselvää tämä ei kuitenkaan ole. Pakettimatkojen myyjiä markkinoilla piisaa supistuneeseen kysyntään nähden.

Thomas Cookin konkurssin takana on matkailun muutos. Pakettimatkat ovat menettäneet suosiotaan samaan aikaan, koska ihmiset varaavat lentoja ja majoituksia oma-aloitteisesti monilta toimijoilta.

Toisaalta Tjäreborgin tapauksessa nousi esiin yksi pakettimatkojen etu kuluttajalle. Suomessa matkajärjestäjät joutuvat maksamaan kuluttajaviranomaisille vakuuksia. Ne koituvat nyt monelle kuluttajalle eduksi. Vakuuksista viranomaiset korvaavat kuluttajille näiden menettämiä rahoja, jos yritys ei sitä tee.

Luetuimmat

Uusimmat uutiset