Pääkirjoitus: Autokannan muutos vaati miljoonia erillisiä päätöksiä

Autoilu käy läpi merkittävän muutoksen tulevien 16 vuoden aikana, jos liikenteen ilmastopolitiikan asiantuntijatyöryhmän toimenpideohjelma toteutuu käytännössä. Silloin, vuonna 2035, bensa- ja dieselautojen myynti loppuu kokonaan ja teillä huristelee 800 000 sähkö- tai kaasuautoa.

Liikenne on yksi suurimmista saastuttajista. Sen osuus ilmastonmuutosta kiihdyttävistä päätöistä on noin viidennes, josta tieliikenne aiheuttaa pääosan, noin 90 prosenttia. Liikenteen päästöjen kuriin saattamisella olisi laajat positiiviset ympäristövaikutukset.

Tavoitteen saavuttamisen tiellä on monta mutkaa ja hidastetta. Teollisuudelle voidaan asettaa päästörajoituksia yhdellä päätöksellä, mutta autonomistajia on miljoonia, joista jokaisen pitäisi erikseen tehdä päätös auton vaihtamisesta ympäristöystävällisempään kulkupeliin tai jopa luopua autosta ja siirtyä joukkoliikenteen asiakkaaksi. Kaikilla ei ole auton vaihtamiseen halua eikä varaakaan.

Työryhmä esittääkin viisaasti, että muutos tehdään hitaasti ja asteittain sekä oikeudenmukaisuuteen pyrkien. Ehkäpä Ranskan keltaliivien riehunta on kertonut, mitä äkkinäiset muutokset voivat pahimmillaan saada aikaan. Esillä on ollut verokannustimia sähköauton hankinnoille ja tuloveron alennus pienituloisille, jolla korvattaisiin asteittain nousevia maksuja ja polttoaineiden veronkorotuksia.

Jotta autoilijat voivat lähteä mukaan tällaiseen muutokseen, on myös valtiovallan hoidettava oma osuutensa. Se tarkoittaa, että toimenpideohjelmaan sitoudutaan ja että joukkoliikenteen edellytyksiä parannetaan oikeasti. Sen nykytasolla autosta luopuminen on vaikeaa.

Markku Kumpunen

markku.kumpunen@kaakonviestinta.fi

Uusimmat uutiset