Lukijalta: Kymsoten tulisi ottaa mallia Haminan käytännoistä

Kävin Haminan hammashoitolassa. Olin tyytyväinen saamaani palveluun, ja totuttuun tapaan olisin maksanut käyntini heti. Hämmästyin suuresti, kun hoitaja sanoi, että hammashoitolassa ei voi enää maksaa käyntiä, vaan lasku lähetetään kotiin. Kymsoteen siirtymisen myötä tuli muutos.

Uusi laskutusjärjestelmä tulee kalliiksi. Laskun teko, käsittely, postitus ja maksajan kulut. Siis laskun käsittely eri vaiheineen vie aikaa, lisää työtä ja kuluja, jonka veronmaksaja taas maksaa

Toiseksi, mikäli hammashoitolakäyntiä ei voi maksaa toimistoon, pysyykö ajanvarauskaan enää Haminassa? Toivottavasti pysyy!

Haminassa ajanvaraus ja aikojen peruuttaminen ovat sujuneet joustavasti. Jonot ovat pitkiä, ja jos asiakas on joutunut peruuttamaan aikansa, vaikkapa hoitopäiväaamuna, hoitajat ovat soittaneet toisille asiakkaille, ja hoitoaikoja ei ole jäänyt käyttämättä. Hoidon saanut asiakas sekä hammashoitola ovat olleet tyytyväisiä. Toiminta on ollut tehokasta ja veronmaksajan rahoja on käytetty järkevästi. Paikkakuntatuntemuksella on suuri merkitys nopeasti täytettäville peruutusajoille. Odotusjonotkaan eivät tällä tavoin turhaan pitene. Muualla toimiva ajanvaraus ei tähän pysty.

Monta asiaa pikkukaupungissamme on ollut paremmin ja tehokkaampaa kuin suuremmilla naapureillamme. Kymsoten johdon tulee tutustua haminalaiseen toimintaympäristöön ja ottaa mallia myös meidän käytännöistämme mietittäessä tehokkuutta ja ennen kaikkea asiakasystävällisiä toimintatapoja uudessa kuntayhtymässä, sillä nyt jo vuoden alusta lähtien haminalainen veronmaksaja maksaa aikaisempaa enemmän terveyspalveluistaan.

Jaana Suikkanen, Hamina