Lukijalta: Meidän pitää varmistaa, että itäisen rantaradan kansantaloudelliset edut verrattuna kahteen kilpailevaan vaihtoehtoon tulevat selkeästi esille

Myöhästyimmekö taas junan kyydistä? Liikenne ja viestintäministeri Sanna Marin (sd.) kertoi, että hallitus lähtee mukaan kahteen hankeyhtiöön. Niistä toinen lännen suuntaan –Turun tunnin juna– ja toinen pohjoiseen – Suomi-rata. Meidän toivomamme Itäinen rantarata Loviisan, Kotkan ja Haminan kautta eteenpäin sekä sen kanssa kilpailevat kaksi Porvoosta ylöspäin oikaisevaa vaihtoehtoa jäivät kotkalaisittain sanoen ”rannalle”.

Ministeri Marin tosin lepytteli meitä sanomalla, että toivettamme ei ole unohdettu, se on vain eri aikataulussa, kuulemma. Toivottavasti hallitusohjelman kirjauksista pidetään kiinni. Liikenne- ja viestintäministeriö on kuitenkin käynnistänyt selvitystyön ja vertailun itäisen nopean yhteyden linjauksesta yhteistyössä alueemme toimijoiden kanssa. Selvityksen arvioitu valmistumisaika on keväällä 2020.

Tarvitsemme jatkuvaa yhteydenpitoa selvitystä tekevään konsulttiin varmistaaksemme, että he ovat ”oikealla tiellä”.

Vaikka emme tähän ensimmäiseen aaltoon vielä päässeetkään, varmistakaamme nyt se, että itäisen rantaradan kansantaloudelliset edut verrattuna kahteen kilpailevaan vaihtoehtoon tulevat selkeästi esille. Tarvitsemme jatkuvaa yhteydenpitoa selvitystä tekevään konsulttiin varmistaaksemme, että he ovat ”oikealla tiellä” ja että heillä on tarkka käsitys rantaradan eduista noin 200 000 alueen asukkaille, pääkaupunkiseudun työvoimatarpeelle, rannikon teollisuuden ja satamien tarpeille. Rannikon kuntien elin- ja vetovoimaisuuden kehityksen edistäminen merkittävästi sekä kiistaton ilmastontorjunnan näkökulma tulee myös ottaa huomioon. Pelkkä yhteydenpito selvityksentekijään ei riitä, vaan tarvitaan tehokasta lobbausta poliitikkojen suuntaan sekä viestintää alueemme asukkaille saadaksemme painostusta aikaan poliitikoille.

Mielessäni on myös käynyt ajatus konsultoida Peter Vesterbackaa ja hänen FinEstBayArea -yhtiötä ajatuksena linkittää itäinen rantarata osaksi Pietarista Vaalimaan kautta kulkevaa nopeaa yhteyttä tunnelin kautta Tallinnaan. Kenties kiinalainen raha voisi olla kiinnostunut tällaisesta uudesta linkistä, jonka toisessa päässä on miljoonittain matkustajia.

Näkisin, että tähän projektinomaiseen työhön tarvitaan kuntiemme yhteinen projektiyhtiö tai ainakin nimetty vastuuryhmä. Kenties tämä yhtiö tai ryhmä voisi toimia alueemme kehitysyhtiöiden suojissa. Toivottavasti alueemme päättäjät toimivat nyt etupainotteisesti, ettemme myöhästy jälleen seuraavasta junasta.

Hannu Leino, Hamina, valitettavasti

Luetuimmat

Kommentoidut