Lukijalta: Rantarataa ei pidä nähdä vain Suomen sisäisenä asiana

Tässä muutama rantaratakeskustelun virittämä vanha konsulttikommentti myöhempiin ympäristömuutoksiin sovellettuna. Tuottoinvestointi tarkoittaa kansantaloudellista plussummapeliä, kakuntekoa, nykysuomeksi win-win. Logistisesti se tarkoittaa ensisijaisesti ulkomaankauppaa palvelevia hankkeita. Vain ulkoa tulee maahamme valuuttaa.

Kotimaiset tuottoinvestoinnit täydentävät kokonaisuuden. Kulutusinvestointi tarkoittaa kansantaloudellista nolla- tai miinussummapeliä, kakun jakoa tai sen menettämistä osittain tai kokonaan. Logistisesti se on investointien perustelemista esimerkiksi viikonloppujen mökkiliikenteellä ulkomaakaupan sijaan.

Suora reitti menee yli ja ali Viipurinlahden ilman turhia näpertelymutkia Viipuriin, Vainikkalaan tai Lappeenrantaan.

Pystysuoraa logistiikkaa edustaa ainakin laivayhteys Kotka-Sillamäki mahdollisine koukkauksineen muualle. Se johtaisi keskiseen Eurooppaan ja toisi tänne monia toimintoja. Samalla tämä uuden ajan seprayhteys helpottaisi Helsingin ruuhkia. Runkona voisi olla rekkalaiva ja lisäksi risteilypalveluita ainakin Pietarin suuntaan. Venäläinen varustamo voisi muita helpommin saada kulkuluvan Suursaaren itäpuolitse kun purjeveneetkin sinne pääsevät. Sauli Niinistö voisi ehdottaa tätä ja Suursaarta Putinille. Suursaari on oma hyvin erikoislaatuinen kohteensa. Tärkeitä ovat myös satamiemme vaatimat rautapyöräyhteydet ja kumipyöräkuljetukset pohjoiseen.

Vaakasuoraa logistiikkaa edustaa E18 saamisen jälkeen ykkösenä rantarata. Sitä ei tietenkään pidä nähdä Suomen sisäisenä asiana. Minimimittakaava on Helsinki-Pietari, sitä paremmin Baltic Sea Rim-Moskova ja vielä paremmin Atlantic-Pacific. Suora reitti menee yli ja ali Viipurinlahden ilman turhia näpertelymutkia Viipuriin, Vainikkalaan tai Lappeenrantaan kissanpoikia pesemään. Tätäkin Niinistö voisi ehdottaa Putinille.

Rautapyörien Think Big -mittakaava haastaa lyhyen ja keskipitkän lentoliikenteen ympäristöystävällisenä aika-kapasiteetti-yhdistelmänä. Vaakasuora näkökulma on Kotkalle monessa mielessä pystysuoraa tärkeämpi.

Pertti Huhtanen, Kotka

Luetuimmat