Lukijalta: Nyt on hyvä aika koota alueen kuntien yhteistä tahtoa ja mahdollisuutta osallistua rantaradan rahoittamiseen

Itäinen rantarata eli aiemmin tunnettu nimellä Heli-rata on ollut jo pitkään Ratahallintokeskuksen suunnitelmissa. Hankkeen hinnan ollessa noin kaksi miljardia euroa on rakentaminen jäänyt odottamaan toteutusta. Jo 1990-luvulla on kansalaisaktiivisuus eli Rantaratatoimikunta nostanut ja pitänyt asiaa esillä. Näin linjaus on olemassa Kymenlaakson ja Uudenmaan maakuntakaavassa.

Kymen Sanomissa 13.9 olleessa kirjoituksessa kysyttiin, ollaanko myöhässä? Vastaus on mielestäni ei, mutta yhteistä tahtotilaa on vahvistettava. Perusteluja ilmastonmuutoksen, työmatkaliikenteen ja Suomen suurimpien satamien sekä Venäjän yhteyden parantamiseksi on monia.

Itään menevän vaihtoehdon kohdalla on yhä kolme eri linjausta.

Viime viikolla talouspoliittinen ministerivaliokunta teki päätöksen, että isoja ratahankkeita edistetään hankeyhtiö-mallilla, joista kaksi on mahdollista käynnistää välittömästi eli Helsingistä länteen ja pohjoiseen. Itään menevän vaihtoehdon kohdalla on yhä kolme eri linjausta eli Heinola –Mikkeli, Helsinki –-Porvoo-Kouvola ja Helsinki –-Porvoo –Loviisa –Kotka –Hamina. Viime hallituskaudella oli selvityksessä ainoastaan yksi vaihtoehto ja nyt on tavoitteena saada samoilla kriteereillä tehty vertailu kansantaloudellisista vaikutuksista kaikista kolmesta, jotta vertailun pohjalta päätöksiä voidaan tehdä tietoon pohjautuen.

Samalla on hyvä muistaa, että Helsingistä Porvoota kohti lähtevä rata on linjattu lähtemään lentoradalta, josta ei ole vielä päätöksiä, joten kovin nopeasti rakentaminen ei ole toteutumassa. Perustettavat hankeyhtiöt ovat valtion ja alueen kuntien sekä mahdollisten muiden rahoittajien yhteisiä, niin että yli puolet omistuksesta on valtiolla. Ensisijaisesti yhtiöt rahoittavat suunnittelua ja myöhemmin mahdollista rakentamista. Nyt on hyvä aika koota alueen kuntien yhteistä tahtoa ja mahdollisuutta osallistua rahoittamiseen, selvitys eri vaihtoehtojen vertailusta valmistuu keväällä 2020, jolloin on linjausten vuoro.

Hienoa, että rata Helsingistä Porvoon, Loviisa, Kotkan ja Haminan kautta on vahvasti esillä ja nähdään yhteisenä yrityksiä, asukkaita ja matkailijoita palvelevana hankkeena.

Sirpa Paatero, kunta- ja omistajaohjausministeri (sd.), Kotka

Uusimmat uutiset