Lukijalta: Amisreformi lisää eriarvoisuutta

Vuoden 2018 alusta voimaan tuleva amisreformi-uudistus laittaa ammatillisissa opinnoissa olevat oppilaat eriarvoiseen asemaan. Heikosti opinnoissa pärjäävät oppilaat uhkaavat jäädä uudistuksessa jalkoihin. Eriarvoisuus lisääntyy ja pahimmassa tapauksessa opintonsa kesken jättäneet jäävät yhteiskunnan ulkopuolelle pysyvästi.

Toimivan järjestelmän uudistaminen yhä paremmaksi on vaikeaa. Sähköisillä aloilla amisreformi on otettu vastaan huolestuneena, niin oppilaitoksien, ammattiliiton kuin työnantajien puolelta. Todellisuudessa uudistuksen takana ei näytä olevan uudistustarve, vaan koulutuksesta leikkaaminen.

Sähkötöiden tekeminen on sähkö- ja sähkötyöturvallisuuden takia säännelty erityislainsäädännöllä. Sähkötyötä tekevän henkilön tulee hallita käytännön asennustyötaitojen lisäksi riittävästi sähkön teoriaa. Sähkön teorian opiskelu työpaikoilla ei ole mahdollista, vaan se edellyttää tarkoitukseen soveltuvaa oppilaitosympäristöä opettajineen sekä asianmukaisine ja ajantasaisine työvälineineen ja mittalaitteineen.

Työpaikoilla tapahtuva lisääntyvä oppiminen tulee sähköalan luonteesta johtuen väistämättä johtamaan alan ammatillisen osaamisen kapea-alaistumiseen ja alan yleisen ammatillisen osaamistason heikentymiseen. Sillä on taas suora yhteys sähköturvallisuuden tasoon ja riski sen heikkenemisestä kasvaa koulutusreformin käyttöönoton myötä.

Työssäoppimispaikoista tulee pula, kun työantajat eivät ole halukkaita ottamaan lisävastuuta nuorten koulutuksesta työpaikoilla. Nuorille ensimmäiset kokemukset työelämästä voivat olla huonoja, kun työantajien resurssit kouluttaa ovat niukoilla kaiken kiireen keskellä. Työnantajat tuskailevat lisävastuista, joita heille tulee ilman lisäkorvausta. Kaikki opiskelijat eivät ole yhtä valmiita työelämään. Ketkä työnantajat ovat valmiita ottamaan heitä omalle vastuulleen?

Tulevaisuudessa maamme tarvitsee ammattitaitoisia työntekijöitä työpaikoille, siksi meidän tulee tehdä selväksi pelisäännöt työpaikoilla kuin oppilaitoksissa tapahtuvan opetuksen laadun takaamiseksi.  

Ari Wigelius, järjestöasiantuntija, Sähköliitto

Kommentoi artikkelia

Jos haluat kommentoida nimettömänä, voit tehdä sen seuraavasti:
Kirjoita nimimerkkisi Nimi-kenttään, valitse Kommentoin mieluummin vieraana -kenttä ja lisää sähköpostiosoitteesi sähköpostikenttään. Sähköpostiosoite ei näy kommentoinnin yhteydessä. Voit myös kommentoida rekisteröityneenä luomalla tilin Disqus-palveluun tai kirjautumalla kommentointiin esimerkiksi Facebookin tai Twitterin avulla.