Lukijalta: Polttoaineveron korotus aiheuttaa taas nurinaa – kestävämpään autoiluun pääsee nopeammin konvertoimalla nykyisiä autoja biopolttoaineita hyödyntäviksi

Polttoaineverojen korotuksesta kuulee jatkuvasti nurinaa. Välillä ihan hyvilläkin perusteilla. Kokoomuksen kouvolalainen kansanedustaja Ville Kauniston taannoin julkaistu kirjoitus antaa kuitenkin liioitellun kuvan kokonaisuudesta kirjoituksessaan.

Keskustelun kääntäminen yleensä jonkin toisen toimiin ei ole hyvää dialogin käymistä, mutta on pakko kuitenkin tuoda suhteellisuutta tälle "leikkaukselle".

Hallituksen korotus on 6,2 euroa kuussa 17 000 km vuodessa ajavalle. Sillä saadaan 250 miljoonaa euroa lisää tuloja suomalaisten hyvinvoinnin ylläpitämiseen. Korotuksen se kompensoi alentamalla pienituloisten verotusta.

Edellinen kokooomuksen ja perussuomalaisten hallitus yritti parantaa Suomen kilpailukykyä ja leikkasi työntekijöiden lomarahoista, joka tarkoitti muun muassa vientisektorin kilpailukykyyn täysin liittymättömille sairaanhoitajille 700 euron menetystä vuodessa. Kiky-sopimus, jota vasemmistoliitto ainoana puolueena vastusti, oli kokonaisuudessaan 6 miljardin tulonsiirto työntekijöiltä työnantajille.

Sen sijaan, että tämä manööveri olisi edes tuonut lisää pelivaraa hoitaa palveluita, se oli osasyy Kouvolan ja muiden kuntien massiivisiin verotulojen menetyksiin. Se taas on osittain johtanut palveluiden alasajoon ja kunnallisverojen korotukseen ympäri maan.

Ilmastoa kuormittavien verojen korotus tulee tehdä pienituloiset ja syrjäseutujen ihmiset huomioiden.

Kuusi euroakin kuussa on jollekin iso summa. Siksi on olennaista, että kun ilmastoa kuormittavia veroja tullaan väistämättä korottamaan, se tehdään pienituloiset ja syrjäseutujen ihmiset huomioiden.

Matalapäästöisempään ja kestävämpään yksityisautoiluun pääsemme nopeimmin tukemalla enemmän nykyisten autojen konvertoimista biopolttoaineita hyödyntäviksi. Niiden tukeminen sataa myös suoraan kotimaisen biopolttoainebisneksen laariin.

Valtatie 15 kunnostamisen kiirellisyyden osalta olemme Kauniston kanssa samaa mieltä. Onneksi hallitus on päättänyt korottaa pysyvästi edellisten hallitusten aikana rapistumaan päässeiden teiden kunnossapitoa 300 miljoonaa euroa vuodessa. Kymenlaaksolaisten kannalta tärkeän tiemme osalta se lupaa hyvää – hallituskaudella pelkkä lisäys kunnossapitoon on 1,2 miljardia.

Toivotaan, että arvon kansanedustaja lobbaa kirjoitusten lisäksi Arkadianmäellä ahkerasti tien puolesta. Se edellyttää Kymenlaakson kansanedustajien välistä tiivistä yhteistyötä ja myös meidän muiden politiikassa mukana olevien vaikuttamistyötä.

Joona Mielonen, (vas.), Kotka

Uusimmat uutiset