Lukijalta: Huonoa lobbausta rantaradasta

Talouspoliittinen ministerivaliokunta käsitteli itään suuntautuvien ratojen kohtaloa ja päätti suuressa viisaudessaan edistää Porvoosta Kouvolaan suuntautuvaa vaihtoehtoa.

”Ministerivaliokunta kertoo tiedostavansa tarpeen kehittää itäisen Uudenmaan ja Kaakkois-Suomen saavutettavuutta sekä teollisuuden kuljetusten edellytyksiä.” Tiedostaa tarpeen, muttei lähde kehittämään?

Näin siitä huolimatta, että ministerivaliokunnassa istuu kotkalainen ministeri, joka on ollut rantaratatoimikunnan toiminnassa yli 20 vuotta. Ministeri kirjoitti mielipiteessään (KySa 19.10.2020), että rantaradan eteen tehdään kaikki mahdollinen, mutta päätös talouspoliittisessa ministerivaliokunnassa oli tämä. Miksi?

Vaikka sosiaalidemokraateilla on kaakossa suuri kannatus, taitaa olla niin, että voimaa puolueen sisällä ei ole. Vai onko niin, että ministerinpallin pitäminen Postin kohuista huolimatta vei kaakkoisen Suomen sosiaalidemokraattien voiman vaikuttaa maan asioihin?

Etelä-Kymenlaakso heräsi ratahankkeisiin liian myöhään. 12-vuotisen liikennesuunnitelman tavoitteeksi tuli henkilöliikenne, eikä arviointiperusteisiin voitu enää vaikuttaa. Ei, vaikka kyseessä on Suomen suurimman vientisataman infra ja viennin tukeminen, sekä Karjalan radan varressa olevan metsäteollisuuden turvaaminen lisäämällä kulkureittejä.

Koko Suomen vienti on vaakalaudalla, jos Kotkan ja Kouvolan radalla tulee isoja katkoksia. Kouvolan ratapiha ruuhkautuu helposti, jos Kotkan satama vielä kasvaa.

Tämä, jos mikä, olisi pitänyt ymmärtää Kaakkois-Suomen sosiaalidemokraateissa. Kansanedustajat Lappeenrannasta, Ruokolahdelta ja Imatralta olisi pitänyt saada näkemään oma etunsa Karjalan radan viennin edistämisessä. Nähtiin vain nopea henkilökuljetus Helsinkiin ja takaisin ja unohdettiin, millä Suomi elää.

Ehkä kyseessä olikin vain ajatus siitä, että eduskunnassa olisi nopeampi käydä junalla. Ikävä kyllä, jos rata tulee, niin se tulee vasta, kun kyseiset edustajat ovat jo eläkkeellä.

Huolimatta ministerivaliokunnan päätöksestä, tulee meidän Etelä-Kymenlaaksossa yhdistää voimamme puoluekantaan katsomatta ja alkaa ajaa tavaraliikenteen rataa reitille Helsinki – Porvoo – Loviisa – Pyhtää – Kotka – Hamina – Taavetti. Taavetissa olisi vaunujen järjestelylle sopiva ratapihakin valmiina. Samalla saataisiin myös suorempi yhteys Vainikkalan ja Suomen suurimman vientisataman välille ilman, että junat seikkailisivat Kouvolan kautta.

Ja tulisihan tällä kaupan päälle myös henkilöliikenne.

Jani Paananen

Kaupunginvaltuutettu, valtuustoryhmän pj. (ps.)

Uusimmat uutiset