Lukijalta: Itäinen rantarata on tehokkain vaihtoehto – myös satamat hyötyisivät ratayhteydestä

Pekka Korpivaara kirjoitti (KySa 15.2.) varsin ylimielisesti ja itsevarmana, että rantarata Helsingistä Kotkaan on tuhoon tuomittu suunnitelma ja että hintalappu olisi aivan liian suuri. Korpivaara kirjoittaa väitteensä Väyläviraston teettämään selvitykseen. Itse en tähän usko. Olen täysin varma, että Kotka saisi runsaasti lisää asukkaita, koska asuminen Kotkassa on ainakin puolet halvempaa kuin täpötäyteen rakennetussa Helsingissä. Itse olisin käyttänyt rantarataa jo tuhansia kertoja, jos juna olisi kulkenut Kotkasta Helsinkiin jo 80-luvulta asti. Asuminen kahdessa kaupungissa käy todella kalliiksi ja erittäin monet ihmiset menevät vapaapäivinään kotiseuduilleen. Jos olisi nopea noin tunnin junayhteys Helsingin ja Kotkan välillä, niin veikkaisin työmatkalaisten osuuden olevan todella suuren.

Mitä tulee rahtikuljetuksiin rantaa pitkin, niin kaikki satamat sitä hyödyntäisivät. Miksi oletetaan Kouvolan reitin olevan tehokkaampi, jos tavaraa tuodaan esimerkiksi Turun satamasta Haminan–Kotkan satamaan? Samoin kaikki rantakaupungit hyötyisi junaradan läheisyydestä, koska myös Porvoo ja Loviisa kasvaisivat. On liian kauan pidetty itsestään selvyytenä, että vain henkilöautolla kulkeminen kaupunkien välillä olisi ainut tapa käydä töissä pääkaupunkiseudulla. Esimerkiksi Riihimäeltä, Hyvinkäältä, Järvenpäästä ja Keravalta kulkee päivittäin töihin junalla Helsinkiin valtavat määrät ihmisiä. Eteläinen Kymenlaakso on hyvin rajusti muuttotappiollista seutua eniten sen takia, että nopeaa päivittäistä yhteyttä ei ole pääkaupunkiseudulle töihin.

Korpivaaran väite, että Itäinen rantarata on vain politiikan tekoväline, ei pidä paikkaansa. Suurin osa kotkalaisista pitäisi rantarataa erittäin tarpeellisena ja hyödyllisenä. Kun Kotkassa ei riitä töitä läheskään kaikille niin miksi heidän kaikkien pitäisi muuttaa pois kokonaan kun vois päivittäin matkata nopealla kulkuyhteydellä Helsinkiin töihin.

Paula Kähkönen, Kotka