Lukijalta: Itäinen rantarata piirtyi aika kauas rannasta

Itäinen rantarata piirtyi talouspoliittisessa ministerivaliokunnassa melko kauas rannasta.

Kaikki faktat radan linjauksessa puoltavat rantarataa. Tämä siis, mikäli tuijotetaan kansantaloudellisesti järkevää ratkaisua. Nyt tehty ratkaisu tuo Kouvolan seudun muutaman minuutin lähemmäs pääkaupunkiseutua, mutta mitään merkittävää liikenteen lisäystä tulevalle rataosuudelle ei ole odotettavissa.

Rekkaralli Suomen suurimman yleissataman ja Helsingin seudun välillä jatkuu. Hallituksen toivomat liikenteen päästöt eivät tule vähenemään. Väyläviraston selvityksen mukaan Mussalon satamassa liikkuu noin 2 000 raskasta ajoneuvoa vuorokaudessa pääteille. Tärkeä kysymys kuuluu: Onko valiokunnassa kukaan lukenut kyseistä selvitystä? Sama tutkimus viittasi myös lisääntyneisiin ympäristöhaittoihin.

Tulevilta hallituksilta odotan asioihin perehtymistä faktoihin pohjautuen, samaa toki odotan paikallisessa päätöksenteossa. Toivon kovasti, että ”läpänheitto” vähenee ja asioihin paneutuminen palaa takaisin.

Muistutan vielä, että Heli-rata, toisin sanoen rantarata, on ollut hankkeena jo 1970 luvulta lähtien. Itärata Porvoosta Kouvolaan taas on vuonna 2018 tullut pelkkä päähänpisto. Hyvin lobattu!

Pasi Hirvonen (kok.)

Yrittäjä, kaupunginvaltuutettu

Uusimmat uutiset