Lukijalta: Yksityistämisen ja kilpailuttamisen harhat paljastuvat

Taksiliikenne vapautettiin markkinaehtoiseksi. Palvelun piti parantua ja hintojen laskea. Ei tapahtunut. Nyt viranomaiset tutkivat alaa, kun hinnat ovatkin nousseet, on ilmassa kartelliepäilyjä, maaseututaksit ovat lopettaneet taikka siirtyneet kaupunkeihin, ja pääkaupunkiseudulla ollaan menossa tilanteeseen, että taksibisnes on pian ulkomaisten suurtoimijoiden käsissä. Tämä maaseudun tilanteen huonontuminen tapahtui keskustajohtoisen hallituksen ja keskustalaisen ministerin toimesta.

Linja-autoliikenteessä hintakilpailu vähensi kaukoliikenteen vuoroja, ja ajettavienkin vuorojen saatavuus on pidempien matkojen päässä, koska pysähtymispaikat on minimoitu. Tiedän lähipäiviltä tapauksen, että kaksi ihmistä oli varaamassa paikkaa tiettyyn bussiin Helsingistä Kotkaan. Oli vapaana vain yksi paikka, eikä toista bussia oltu varauduttu laittamaan liikenteeseen. Väitän, että muutaman kuukauden kuluttua bussilippujen hinnat nousevat, koska on syntymässä monopoleja.

Hoivabisneksessä tulos on jo nähty karmaisevalla tavalla.

Liikenneministeriössä ajetaan voimakkaasti raideliikenteen avaamista kilpailulle. Luvataan parempaa palvelua, aikataulujen pitämistä ja halvempia hintoja. Kokemukset Englannista ja Ruotsista puhuvat aivan muuta. Tärkeintä tuntuu vain olevan yksityistäminen ja kansainvälisten suuryritysten taloudellisen menestyksen varmistaminen.

Hoivabisneksessä tulos on jo nähty karmaisevalla tavalla. Sielläkin voitot valuvat ulkomaisille pääomasijoittajille, maksajana suomalaiset veronmaksajat.

Ja tämän kevään työmarkkinoilla varustamot vaativat kansainvälisen halpatyövoiman lisäämistä suomalaisilla laivoilla. Onneksi Laivanpäällystöliitto, Konepäällystöliitto ja Merimies-Unioni saivat estettyä sen, että Suomen lipun alla kulkevissa laivoissa henkilökunnasta 75 prosenttia olisi voinut olla esimerkiksi filippiiniläisiä.

Matti Piipari, Kotka