Lukijalta: Rantarata tarjoaisi itäisen Suomen teollisuudelle suoran ratayhteyden Suomen suurimpaan satamaan

Kun sote kaatui nosteltiin monessa paikassa maljoja. Niin myös Penan baarissa Kotkan Saksalassa. Eikä kestänyt kauaa, kun oli taas uuden juhlimisen ja kupin kumoamisen aika: Juha Sipilä kaatoi hallituksensa. Kuppia ei kumottu Penan baarissa sille, että Sipilä vetäytyi vastuusta ja keskittyi vaalityöhön muka puhtaalta pöydältä, vaikka tuskin törkyisempää pöytää monikaan hallitus on jälkeensä jättänyt.

Kuppi nostettiin sille, että Sipilän hallituksesta tuli erohetkestä alkaen toimitusministeriö, joka ei voinut ajaa eteenpäin keskeneräiseksi jääneitä hankkeita. Ja siihen tökkäsi myös miljonääri Sipilän miljonäärikaverin, ministeri Anne Bernerin (kesk.) ratahankkeiden eteneminen. Muun muassa itäratahankettahan oli ajettu ministeriössä jo pitkälle ja hankeyhtiötä oltiin aloittelemassa Kouvolan ja itäisen Suomen kepulaisten johtamassa lobbauksessa.

On todella hyvä, että Kotkan kaupunki aikoo ottaa nyt hankkeen selvittelyn omiin käsiinsä, jotta rantaradan todellinen hyöty selviää.

Ministeri Bernerin mielestä olisi siis ollut OK sijoittaa 1,7 miljardia Kouvolaan vievään itärataan, vaikka se lyhentäisi junamatkaa vain 13 minuutilla. Myös sen muut hyötyvaikutukset ovat todella kyseenalaisia ja ei edes ministeriön kepulaisessa lobbauksessa 30 vuoden kustannushyötysuhdetta saatu korkeammaksi kuin 0,13 prosenttia. Selväähän on, ettei ratahanke saisi ainakaan mitään ryntäystä Kouvolan seudun asuntomarkkinoille, sillä ”Kouvostoliitolla” on jo koko Suomen tuntema maineensa.

Meitä Kotkan-Haminan seutua koskeva itäinen rantaratahanke oli tarkoitus painaa Bernerin toimesta unholaan. Ainakaan tämän vaihtoehdon selvitykseen ei panoksia juuri laitettu, kuten ministeriön viime päivinä julkaisemat tiedot kertovat. On todella hyvä, että Kotkan kaupunki aikoo ottaa nyt hankkeen selvittelyn. omiin käsiinsä, jotta rantaradan todellinen hyöty selviää.

Itäinen rantaratahan tarjoaisi itäisen Suomen teollisuudelle (Lappeenranta- Imatra- Joensuu) suoran ratayhteyden Suomen suurimpaan satamaan. Myös Helsingin työssäkäyntialueelle sillä olisi suuri merkitys, sillä Porvoo-Loviisa-Kotka- Hamina olisivat kaikki vajaan tunnin junamatkan päässä. Samoin asuinalueiden suhteen itäisen Suomenlahden upeat kaupungit tarjoavat merenrantoineen aivan toisenlaisen asumisvaihtoehdon kuin Kouvolan seutu.

Jos taas vaalien jälkeiselle ministeriölle tuo ajansäästö on edelleen tärkeää, niin siellä voitaisiin laskea minkälaista ajansäästöä itäinen rantarata merkitsisi kotkalaisille ja haminalaisille, joille nykyinen ratayhteys kulkee Kouvolan ja Lahden kautta Helsinkiin. Taitaisi muutamat minuutit muuttua tunneiksi!

Pentti Välipakka, Kotka

Luetuimmat