Lukijalta: Turhaa ajoa merellä Kaunissaaren ympäristössä – Pari tuntia ennen lähtöä voisi ilmoittaa, jos vuoro pitää peruuttaa

Viikonlopun kovat tuulet eivät olleet edes myrskylukemissa, mutta silti yhteysalus ei päässyt Kaunissaaren sataman suuaukosta sisään.

Miksi sisääntuloa ei ole ruopattu kuntoon samalla, kun sataman aallonmurtajaa on rakennettu kaksi kesää?

En myöskään ymmärrä, miksi aluksen pitää tuhlata polttoainetta ja saastuttaa kallisarvoista Itämerta turhan takia. Jo lähtiessä on varmasti tiedossa tuulen suunta ja sataman sisääntulon vaikeus. Miksei voi ilmoittaa pari tuntia ennen lähtöä, että vuoro peruutetaan? Nyt ihmiset pakkaavat tavaransa, seisovat laiturilla odottamassa – ja näkevät Otavan kääntyvän takaisin kovan aallokon takia. Luulisi aluksen miehistölle kertyneen vuosien saatossa kokemusta, miten Kaunissaareen ajetaan, jottei turhia matkoja tehtäisi.

Kolmanneksi: miksi Otava ajaa pitkää ja tuulista reittiä Kaunissaaren länsipuolelta, kun samaa reittiä kulkeva Tekla tulee suorempaa ja suojaisempaa itäpuolen reittiä? Puolen tunnin lisäaika on polttoaineen kulutuksessa ja päästöissä iso asia vuositasolla. Jos kyse on laista, asetuksista tai direktiiveistä, niin muutettakoon niitä.

Leena Griinari (vihr.), Kotka