Lukijalta: Ankkuri myös suojelukohteeksi

Taannoin kaupunkirakennelautakunta esitteli suojeltavaksi seitsemän kaupungin arvorakennusta ja hyvä niin. Yksi on joukosta poissa. Vuonna 1940-luvun loppupuolella tuli ajankohtaiseksi sataman huoltorakennuksen aikaansaaminen. Huoltorakennus pohjautui vuonna 1948 annettuun valtioneuvoston  päätökseen, joka koski alusten lastauksessa ja purkauksessa noudatettavia järjestysohjeita.

Huoltorakennuksen paikaksi valittiin Ruukinkadulla oleva paikka lähellä satamaa. Kaupunginarkkitehti Reino Ahjopalo teki rakennepiirustukset, jotka sosiaaliministeriö vahvisti. Helsinkiläinen rakennustoimisto Arcus urakoi rakennuksen. Vihkiäisjuhlat olivat 22. syyskuuta 1952 ja rakennus sai nimekseen Ankkuri.

Rakennuksen arvostus ja merkitys korostuu kutsuvieraana juhlassa puhuneen sosiaaliministeri Emil Huunosen näkemykseen. Entinen viipurilainen satamajätkä tiesi kokemuksensa perusteella mistä puhui, kun hän sanoi: ”Tämä rakennus avaa uuden lehden sosiaalipolitiikassamme”. Se on esimerkki muille kaupungeille tämän suuntaiselle toiminnalle”.

Maaherra Arvo Manner omassa puheenvuorossaan kiteytti huoltorakennuksen paikan valtakunnallisessa kehyksessä sanomalla, että ”rajalääni toimii tiennäyttäjänä sosiaalisella alalla”. Kaupungin edustaja, valtuuston puheenjohtaja Veikko Cajander todisti edellä puhuneet olevan oikeassa.

Ankkuri aloitti uuden aikakauden satamassa. Yli tuhannen satamajätkän tarpeisiin rakennettu rakennus lopetti epäinhimillisen ja alentavan kokemuksen, mitä he joutuivat tuulessa, tuiskussa ja pakkasessa kohtaamaan sataman kivisillä laitureilla hakiessaan työtä. Merimiesten työnvälityskin sai tilat Ankkurin kellarikerroksesta, jossa jobeja huudettiin arkisin.

Ab Federation Stevedoring Ltd, nykyinen Steveco rakensi rakennuksen kustannuksellaan. Vähälle huomiolle on jäänyt se, että kaupunki lahjoitti rakennuksen tontin Stevecolle.  Ankkurin ympärillä on kiistelty ja yksi kiistan aihe lienee tontti, jonka päälle Ankkuri on rakennettu, koska lahjana saatu tontti on tänä päivänä arvokas? Jos huomioi tavan, jolla Steveco on saanut tontin omistukseensa, niin kiistan aihetta ei pitäisi olla ainakaan tontista.

Nyt kun Kantasatamaa rustataan uuteen uskoon, niin Ankkurin merkitys ja arvo korostuu entisestään osana Kotkan häviävää identiteettiä. Ankkuri Kotkan satamajätkien symbolina on kiistaton ja kiistatonta on myös se, että satamajätkät nostivat Kotkan lentoon.

Carl-Gustav Walldén,
Kotka

Luetuimmat

Uusimmat uutiset