Lukijalta: Myöhästyykö Kaakonkulma junasta?

Uus hallitus aikoo viedä eteenpäin ratahankkeita. Mutta vievätkö kiskot itään, onkin jo toinen juttu.

Kaupallisesti hyvinvoiva kolmio Helsinki, Tampere, Turku halajaa tunnin junia bisneksiään vauhdittamaan. Kiistatta näiden kaupunkien väliset rataosuudet kaipaavatkin sekä kunnostamista että uudistamista.

Toisena kuumana hankkeena on meren alittava kaljanhakuyhteys Tallinnaan merisairaudesta kärsiville. Tätä hanketta puolletaan kiinalaisella rahalla, mutta jos hanke ei tuota riittävästi voittoa sijoittajalle, niin eiköhän maksumieheksi tavalla tai toisella joudu ne maat, joilla pääteasemat sijaitsevat.

On myös ylläpidetty toiveita rantaradan rakentamisesta, ja Helsingistä Turkuun se näyttääkin toteutuvan. Mutta myös Porvoota, Loviisaa, Kotkaa ja Haminaa palveleva junayhteys olisi erittäin tarpeellinen. Jos tuota yhteyttä jatkettaisiin itärajan ylitse, jäisi kallis ja ympäristövaikutuksiltaan kyseenalainen tunneli ainakin junarahdin puolesta tarpeettomaksi.

Itäinen rantarata tarjoaisi uusia kaupallisia mahdollisuuksia kuihtuville, savupiippujaan sammuttaneille rantakaupungeille. Paitsi vessapaperia, myös elektroniikkakomponentteja, joiden kysyntä on kasvusuunnassa, saataisiin nopeasti vietyä itäisimmän Euroopan ja Kaukoidän maiden markkinoille.

Markku J, Kekäläinen, Korela