Lukijalta: Itäinen rantarata on ilmastoteko – suora ja nopea junayhteys houkuttelisi autoilijoita julkisen liikenteen piiriin

Parhaillaan on menossa kova vääntö Kouvolan ja Kotkan välillä Helsingistä itään suunnatun uuden ratayhteyden avaamisen puolesta. Kevään kuluessa hallitus tekee valinnan siitä, onko Itäradan 10 minuutin matka-ajan lyhennys tärkeämpi kuin koko itäisen rannikkoalueen avaaminen raideliikenteen piiriin toteuttamalla Itäinen rantarata.

Nykyisessä hallitusohjelmassa on eräänä tärkeänä tavoitteena kasvihuonepäästöjen vähentäminen matkalla kohti hiilineutraalia Suomea vuonna 2035. Ihmetystäni on herättänyt tiedotusvälineissä olleet viitteet Vihreiden kannatuksesta 10 minuutin ratavaihtoehdon puolesta. Kun vertaa näitä kahta vaihtoehtoa, niin voi miettiä, millainen ilmastoteko on 10 minuutin ajansäästö verrattuna täysin uuden ratayhteyden avaamiseen itäiselle rannikkoalueelle. Tuon 10 minuutin ajansäästön perusteella harvat siirtyisivät ratista raiteille.

Rannikon kaupungeissa tilanne on täysin toisin. Jos itäinen rantarata toteutuisi, suora ja nopea junayhteys pääkaupungin ja itärannikon asuinalueiden välillä houkuttelisi runsaasti autoilijoita julkisen liikenteen piiriin ja siirtäisi myös paljon raskaita kuljetuksia maanteiltä raiteille.

Rantarata toisi myös noin 200 000 uutta ihmistä pääkaupunkiseudun jatkuvasti kasvavan työmarkkina-alueen piiriin. Matka-ajat olisivat lyhyitä, esimerkiksi Kotkasta alle tunnin, jolloin ei olisi välttämätöntä työpaikan saatuaan muuttaa pääkaupunkiseudulle, missä asuntojen hinnat ovat jo karkaamassa monen tavallisen työtätekevän ulottumattomiin. Koko upea rannikkoseutu Porvoosta Haminaan voisi tarjota harkitsemisen arvoisia asumisvaihtoehtoja monille pääkaupunkiseudulla työpaikan saaville.

Asiantuntijat ovat laskeneet, että rantarata mahdollistaisi vuosittain noin miljoona uutta työmatkaa ja kokonaismatkustajamäärä Luumäki–Kotka–Porvoo–Helsinki-reitillä olisi vuositasolla 7,2 miljoonaa. Tarjoaisihan uusi yhteys niin Pietarin ja Moskovan junille kuin Joensuu–Lappeenranta-rataa käyttäville nopeamman yhteyden Helsinkiin. Samalla se mahdollistaisi myös itäisen Suomen teollisuudelle suoran yhteyden Suomen suurimpaan vientisatamaan. Kun lasketaan henkilöliikenteen ohella kuljetusten siirtyminen rautateille, niin rantaradan toteuttaminen olisi todellinen ilmastoteko.

Voisi siis olettaa, että puolueista myös Vihreät olisivat RKP:n tapaan itäisen rantaradan kannalla. Pidetään peukkua, että niin Vihreät kuin muutkin hallituspuolueet ottavat ilmastoteot tosissaan, eikä vain hallitusohjelmaan liitettynä sananhelinänä.

Pentti Välipakka, Kotka