Lukijalta: Rantarata toisi 100 000 uutta käyttäjiä junaliikenteeseen—Itärata vain hieman nopeuttaisi entisten matkaa

Kun muutimme Kotkaan 80-luvun loppupuolella oli suurena puheenaiheena Heli-rata. Kotkassa odotettiin, että tänne pääsisi kulkemaan junalla suoraan Helsingistä, ja odotellaan yhä. Heli-rata ikävä kyllä haudattiin, koska yhteys Pietariin tulikin Lahden kautta. Silloin molempia, sekä Kotkan, että Kouvolan kautta kulkevia yhteyksiä alettiin pitää turhina.

Asiassa on kuitenkin aina tuijotettu vain ja ainoastaan henkilöliikenteeseen. Kouvolaankin pitäisi kuulemma rakentaa rata siksi, että sieltä pääsisi kulkemaan laskennallisesti 12 minuuttia nopeammin Helsinkiin. Jos on noin kova kiire, niin kannattaa muuttaa lähemmäs.

Asiassa on kuitenkin aina tuijotettu vain ja ainoastaan henkilöliikenteeseen.

Kouvolan kohdalla radasta puhutaan, että sen vaikutusalueella on suunnaton määrä käyttäjiä. Täytyy kuitenkin muistaa, että jos rata rakennettaisiin Kotkan kautta sillä olisi yli sata tuhatta kokonaan uutta radan käyttäjää, joilla ei ole ollut aiemmin realistisia mahdollisuuksia junan käyttöön.

Rantarata Helsinki – Porvoo –Loviisa –Pyhtää –Kotka –Hamina –Luumäki toisi rannikolle lisää infraa ja laajentaisi Helsingin työssäkäyntialuetta. Samalla se toisi turvaa Suomen huoltovarmuuteen, yhdistäisi kaksi Suomen suurinta satamaa toisiinsa Venäjän yhteydellä, sekä loisi Porvoon Nesteelle hyvän infran joka suuntaan. Haminan kaasu- ja öljysataman reittejä olisi turvattu jos Itämerellä sattuisi kriisi ja toimitukset myös pääkaupunkiseudun suuntaan toimisivat varmemmin.

Kun asiaa miettii juuri huoltovarmuuden ja koko Suomen viennin osalta, on ihmeteltävä, miksei sitä ole rakennettu ja vuosikymmeniä sitten ja vielä tuplaraiteilla.

Kouvolan suunnasta on kuulunut purinaa, että Kotka jarruttaa heidän ratahankettaan. Täytyy muistaa, että maakuntakaavaan on merkitty toistaiseksi vain ja ainoastaan rantarata. Tämän puolella ovat kaikki Kymenlaakson kunnat, Kouvolaa lukuun ottamatta, joten kukahan se jarruttaa ja ketä? Kouvolanhan pitäisi Kymenlaakson isoimpana kaupunkina olla yhteisten hankkeiden veturi eikä jarrumies ja ajaa oman maakunnan yhteisiä etuja myös muiden maakuntien suuntaan. Kouvola on siinä neuvotteluasemassa koko Kymenlaakson maakunnan suhteen, ei vain oman napansa.

Olli Kekkonen, kaupunginvaltuutettu (ps.), Kotka

Uusimmat uutiset