Lukijalta: Yksikään idästä ja pohjoisesta tuleva tavarajuna ei pysähtyisi Kotkaan

Kotkan kaupunginhallituksen puheenjohtajan, kaupunginjohtajan ja kaupunkisuunnittelujohtajan mielipidekirjoitus ”Itäinen rantarantarata olisi Kouvolan oikorataa parempi” Helsingin Sanomien Mielipiteessä 11.4. on hämmästyttävä kannanotto monessakin mielessä.

Näiden päättäjien älynväläykset ovat osoitus paitsi tietämättömyydestä ja jääräpäisyydestä myös täydellisestä sekoilusta ja tyypillisestä kissanhännän vedosta Kouvolan ja Kotkan välillä.

Niin Kotkan kuin Kouvolankin päättäjien kannattaisi suunnata kaiken tarmonsa Kotka-Kouvola radan perusparannukseen.

Juuri kun, asiantuntijat ovat julkistaneet laskelmat sekä rantaradan että Kouvolan kautta suunnitellun hankkeiden ”kannattamattomuuksista”, nämä Kotkan kellokkaat kehtaavat vetää törkeästi välistä lyömällä päätänsä ratapölkkyihin.

Vaikka molemmat itäisen radan suunnitteluvaihtoehdot eivät toteudu vuosikymmeniin, olisi laaksokunnan päättäjien löydettävä yksi yhteinen sävel ja otettava järki käteen edes tässä asiassa eikä lisätä enempää eripuraa pohjoisen ja etelän välille.

Jos Kotkan edustajien kannanotto itäradan linjauksesta heidän esittämällään tavalla toteutuisi, se merkitsisi melkein kuolemaa Haminan-Kotkan satamatoiminnoille. Yksikään idästä ja pohjoisesta tuleva tavarajuna ei pysähtyisi Kotkaan, vaan jatkaisi suoraan Helsingin Vuosaareen. Näin myös Porvoo-Kouvola radan kohdalla.

Tulisiko arvoisan kolmikon peräämä rantarata koukkaamaan Mussalon sataman kautta? Tuskin. Jos rata vedettäisiin moottorirataa myötäillen, missä olisi ratapiha satamaliikennettä varten?

Kalliita ratapalveluja käyttävät yritykset ja tavarantoimittajat tietävät tarkalleen, että jokainen lastinpysäytys ja uudelleen järjestelyt merkitsevät ajan ja kustannusten lisäyksiä. Miksi siis pysähtyä Kotkaan, kun edullisemmilla hinnoilla ja sujuvammalla toiminnalla saisi lastinsa lähemmäksi asiakasta.

Niin Kotkan kuin Kouvolankin päättäjien kannattaisi suunnata kaiken tarmonsa Kotka-Kouvola radan perusparannukseen. Silloin voitaisiin pelastaa jonkin verran sisämaasta Kymenlaakson satamiin suuntautuvasta tavaravirrasta.

Pentti Salin, Kouvola