Lukijalta: Tosiasioita rantaradan kannattavuudesta

Kotkan johto kirjoitti 11.4. Helsingin Sanomien mielipideosastossa, että itäinen rantarata olisi Kouvolan oikorataa parempi. Haluan esittää muutamia tosiasioita asian johdosta.

Selvitysten mukaan Porvoo-Kouvola-rata maksaisi 2,5 miljardia ja rantarata 3,5 miljardia euroa. Jos hanke rahoitettaisiin lainarahalla, kaksi prosenttia vuotuista korkoa maksaisi 70 miljoonaa euroa. Kun Kouvola-Helsinki-matka maksaa 18 euroa, niin 3,9 miljoonaa ensimmäistä matkustajaa maksaisi joka vuosi pelkästään korkoa ja lisämatkustajat kattaisivat korjaus-, henkilö-, polttoaine- ynnä muita kustannuksia. Kotkasta Helsinkiin ajaa 14 bussivuoroa päivässä ja samaa määrä toiseen suuntaan. Jos kaikki bussit olisivat jossain kohtaa matkaa täynnä, se tarkoittaisi noin 500 000 matkustajaa vuodessa.

Voisiko rantaradalle pitää iloiset hautajaiset?

Tilaston mukaan (vayla.fi/tilastot/ratatilastot) Kouvolan ja Lahden välillä matkustaa 2,4 miljoonaa ihmistä vuodessa. Tampereen radalla kulkee 4,5 miljoonaa ja Karjaan-Turun välillä 1,23 miljoonaa matkustajaa.

Mistä rahdin kuvitellaan tulevan? Saman tilaston mukaan Kouvola-Luumäki on suurin, 11 miljoonaa tonnia vuodessa, sitten tulee Kouvola–Juurikorpi 8,3 miljoonaa tonnia. Lahti- Helsinki on 1,4 miljoonaa ja Turkuun tulee tai menee Tampereen radalla miljoona tonnia.

Helsingin ja Kotkan 130 kilometrin matkalla raiteilla kannattaa kuljettaa vain välilastauksetonta rahtia. Sunilasta rahdattiin sellua paperitehtaan varaston eteen.

Kun Närpiöstä lähtee tänään täysi rekkalasti tomaatteja S-ryhmän Sipoon varastolle, niin illalla lähtee Vaasan Prismaan täysi rekkalasti kaikenlaisia tavaroita – kuvitelkaa tämä rautatielle!

Kävin aikoinaan usein SOK.n pääkonttorissa luottamustehtävissä. Bussi lähti Kotkasta 100 metrin päästä, päätepysäkiltä junatiellä oli noin 300 metrin kävely. Junamatka alkaisi kävelyllä paikallispysäkille 400 metriä, Kyminlinnassa? Asemalle kävelyä 500 metriä. Jos juna pysähtyisi Pasilan asemalla, siitä pitäisi matkustaa bussilla Vallilaan. Siis ainakin kolme vaihtoa ja odotusta. Runsaan tunnin junamatka johtaisi jokseenkin samaan ajankäyttöön. Kiitos ei.

Voisiko rantaradalle pitää iloiset hautajaiset? Tai jos löytyisi joku omalla rahalla rakentava …

Matti Suokas, Karhulan-Sunilan Rautatie Oy:n entinen toimitusjohtaja, Kotka

Luetuimmat