Lukijalta: Voittaako lobbaus hallituksen ilmastopolitiikan?

Sanna Marinin hallituksen ilmastopolitiikkaan kuuluvat selkeät tavoitteet päästövähennyksissä. Niinpä luulisi, että jokainen hallinnonala pyrkii osaltaan toteuttamaan hallitusohjelmaa mahdollisimman hyvin. Liikenne- ja viestintäministeriön toiminta vaikuttaa kuitenkin yhtä epävakaalta kuin harakan lento kylän raitilla.

Kuuntelin radiosta keskustelun ministeri Timo Harakan ja Autoliiton edustajan välillä. Ministeri painotti kaikkia keinoja liikenteen päästöjen vähentämisessä, mukaan lukien polttoaineiden verotuksen nostaminen, jonka Autoliitto asetti kyseenalaiseksi. Ministeri näytti siis pysyvän tiukasti hallitusohjelman ilmastopoliittisissa linjauksissa.

Vaan mitä tekee ministeriön ohjausyksikön johtaja Miikka Rainiala? Kahdesta itään suuntautuvasta raideliikennehankkeesta hän päätti valita jatkovalmisteluihin vain Porvoosta Kouvolaan suuntautuvan ns. Itäradan. Siinä kouvolalaisten ja savolaisten matka Helsinkiin nopeutuu peräti 12 minuuttia. Päästövähennyksistä ei voi edes puhua.

Ministeriön valmisteluissa jää siis unhoon täysin uuden raideyhteyden luominen henkilö- ja tavaraliikenteelle Itäisen rantaradan avulla Helsingistä Kotkan kautta Luumäelle. Ja täysin unhoon jäävät myös hallitusohjelman tärkeät päästövähennykset, joita uudet junayhteydet voisivat tuoda henkilö- ja tavaraliikenteenkin siirtyessä suuressa määrin raiteille.

Porvoon kaupunkiko nyt päättääkin valtakunnallisista ratkaisuista, eikä ministeriö?

Eivät auttaneet kotkalaisten päätökset turvata hankeyhtiön omarahoitusosuudet, joiden puutteeseen Rainiala aluksi vetosi. Rainialan mukaan valtakunnallisessa ratkaisussa nousi tärkeimmäksi tekijäksi Porvoon kaupungin priorisointi kahden ratalinjauksen välillä, vaikka kaupunki oli tarvittaessa lupautunut tulemaan mukaan molempien vaihtoehtojen rahoitukseen. Tällaiset linjaukset on tulkittu rantaradan osalta tahallisesti väärin, jotta saadaan tekosyy päätökseen. Vai Porvoon kaupunkiko nyt päättääkin valtakunnallisista ratkaisuista, eikä ministeriö?

Jos ministeri Timo Harakka hyväksyy alaisensa tämänkaltaisen ratkaisun, voi todellakin kysyä, toimiiko ministeriö hallitusohjelman mukaisesti vai halutaanko voimakkaan lobbauksen johdosta sivuuttaa rataratkaisujen merkittävät päästövähennykset. Raidehankkeiden tullessa loppuvuodesta talouspoliittisen ministerivaliokunnan pöydälle ratkaisuja varten, mitataan lopullisesti Sanna Marinin hallituksen kyvykkyyttä oman ilmasto-ohjelmansa toteuttamisessa. Toivottavasti ryhdikkyyttä löytyy.

Pentti Välipakka

Kotka

Kommentoidut