Lukijalta: Kulttuuriperintö ja Suur-Suomi 1941 – Suomeen on syntynyt monia "ryssävihan" muotoja

Kymen Sanomien mielipidesivulla (8.8.) viitattiin kirjoitukseeni (KySa 5.8.) ja iskettiin todella merkittävään puutteeseen. Kirjoittaja totesi, että kristillisisänmaallisuutta tapaa harvoin. Sitä tapaavat harvoin nimenomaan kotkalaisten lehtien yleisöpalstojen lukijat. Yleisöpalstoilla jylläävät ateistinen paatos ja uusleninistinen agitaatio. Tämä on todella valitettavaa. Suosittelenkin hengen kohottamiseksi uskonnollisia ja hengellisiä yhteisöjä ja julkaisuja.

Suomeen on historian saatossa syntynyt monia enemmän tai vähemmän tai ei ollenkaan perusteltavissa olevia "ryssävihan" muotoja. On kuitenkin erotettava toisistaan itäinen naapurimme valtiona ja sen kansalaiset. Valtio on aggressiivinen suurvalta. Kansalaiset ovat ihmisiä siinä missä muutkin, kuten me suomalaiset. Dramaattisimpia historiakokemuksiamme ovat olleet isoviha ja viime sotien siviilipommitukset.

Lenin alkoi tukea punakapinaa heti sen alettua. Mies kehitti proletariaatin diktatuurin sortovallan ja paholaismaisen joukkoterrorin. Miljoonittain ihmisiä murhattiin. Teloitukseen riitti vain se, kuka oli. Tekoja ei tarvittu. Stalin systematisoi tämän julman terrorin. Itä-Karjalassa teloitettiin kymmeniä tuhansia suomalaisia siksi, että he olivat suomalaisia.

On erotettava toisistaan valtio ja sen kansalaiset. Kansalaiset ovat ihmisiä siinä missä muutkin, kuten me suomalaiset.

Tämä tiedettiin ja sen merkitys ymmärrettiin. Vastakkainasettelu oli ilmiselvä. Sitten teräsmies aloitti maatamme vastaan kaksi sotaa pommittamalla siviilikohteita. Mahtoi Kotkankin kotikommunisteilla usko olla koetuksella ainakin hetken, jos pommi vei oman kodin ja surmasi omaisia. Neuvostoliitto oli isänmaallisten sotiemme aikana maallemme ja kansallemme välitön uhka.

Tuolloin soti koko Suomen kansakunta kukin omien mahdollisuuksiensa mukaan, papit omassa arvokkaassa roolissaan, minä alle kouluikäisenä erilaisissa keräystalkoissa. Mutta on kovin kevyttä pitää Olavi Paavolaista tässä auktoriteettina. Paavolainen oli tulenkantaja, joka suhdanteiden vaihtuessa muuttui vedenheittäjäksi.

Ylipäällikön kuulutus 25.2.1918 kieltää terroriteloitukset. Mannerheimin paraatipuhe 1933 kutsuu kaikki mukaan. Talvisodan päiväkäsky 1.12.1939 motivoi kodilla, uskonnolla ja isänmaalla. Jatkosodan alun päiväkäsky 11.7.1941 tuo esiin heimokansojen pelastamisen diktatuurilta. Perimmiltään kyse oli oman maan ja kansan pelastamisesta. Oli ryhdyttävä tositoimiin. Sotilaitten oli tultava avuksi. Vaihtoehto oli suurvaltasota Suomen omalla alueella ja miehityksen helvetti.

Pertti Huhtanen, Kotka

Uusimmat uutiset