Lukijalta: Rantarata tulee varmasti, vain aikataulu on avoinna!

Mielipidetoimittaja Markku Kumpunen otsikoi kolumninsa ”Heliä ei tullut, tuskin itärataakaan” (KySa 13.10.)

Toteutuessaan puolet toimittajan otsikosta olisi jo Kotkan ja eteläkymenlaakson näkökulmasta pettymys. Heli-rata on nykytermein rantarata. Rantarata-toimikunta vieraili liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerin (kesk.) luona viime vuoden keväällä. Käynnin sisältö oli ministerin informointi radasta. Arvelimme, ettei hän taustaltaan länsiuusmaalaisena ja ruotsinkielisenä tunne Kymenlaakson ja Itä-Uudenmaan tulevaisuuden kannalta ykkösasiaa, itäisen rantaradan rakentamista. Toimikunnan mielestä radan tulee ylittää Vaalimaalla valtakunnan raja ja liittyä Venäjän rataverkkoon. Tästä kertoo myös Kymenlaakson maakuntakaavan raideliikenteen yhteystarve -merkintä.

Rantarata-toimikunta toimii jo neljännellä vuosikymmenellä.

Naapurimme Venäjän liikennestrategiassa ratojen merkitys on suuri. Tämän huomaamme Kotka-Hamina-satamaparin kohdalla, kilometrin mittaisia, venäläisen mittakaavan junia ei pystytä Kotkan Mussalon ratapihalla sen puutteiden vuoksi kokoamaan. Liikenneministeriö veti kiskonsa pois ennen kuin ratapihan tarvittavat maksimipituudet oli saavutettu.

Kouvola-Kotka rata palvelee tavaraliikennettä HaminaKotka Satama Oy:n hallinnoimaan Suomen suurimpaan kappaletavarasatamaan. Radan akselipainojen nostaminen korostuu koko maamme viennin näkökulmasta, Kouvola-Kotka perusparannus ei ole tietenkään vaihtoehto rantaradalle.

Itäisen Suomen maakunnat johtajineen ovat käynnistäneet Itärata-projektin, kärkipaikalla Matti Viialainen. Mahdollisimman kovat kasvot ovat siis liikkeellä. Rantarata-toimikunta toimii jo neljännellä vuosikymmenellä. Aluksi kolmisenkymmentä vuotta se oli kotkalaisvetoinen, mukana Jaana Saarinen (vihr.), kohtuuttoman nuorena menehtynyt Jarmo Vesa (sd.), alusta alkaen mukana olleet Marko Paldan (kok.) ja Pentti Tiusanen (vas.), Kotkan valtuutettuja, kuten muutkin ryhmiensä nimeämät.

Nyt on toisin, mukana on myös loviisalaisia, porvoolaisia, haminalaisia kunnallispoliitikkoja, kotkalaisia unohtamatta: Ismo Kokko, Kalevi Lappalainen, Anette Karlsson, kansanedustaja Mikaela Nylander, Juha Elo, Jorma Kasari, Juhani Hodju, Jari Lippo ja kansanedustaja Sirpa Paatero.

Rantarata rakennetaan, kun tilanne sen sallii, avainasemassa on vielä tällä hetkellä ministeri Anne Bernerin johtama liikenne- ja viestintäministeriö. Rantarata tulee ennemmin tai myöhemmin – varmaa vain on, että se tulee.

Pentti Tiusanen, rantaratatoimikunta, Kotka

Kommentoi artikkelia

Jos haluat kommentoida nimettömänä, voit tehdä sen seuraavasti:
Kirjoita nimimerkkisi Nimi-kenttään, valitse Kommentoin mieluummin vieraana -kenttä ja lisää sähköpostiosoitteesi sähköpostikenttään. Sähköpostiosoite ei näy kommentoinnin yhteydessä. Voit myös kommentoida rekisteröityneenä luomalla tilin Disqus-palveluun tai kirjautumalla kommentointiin esimerkiksi Facebookin tai Twitterin avulla.

Lue kommentointiohjeet