Kolumni: Tulisiko nyt tilaa kääntyä Hovinsaarelle?

Kimmo Seppälä, 5c7c0e5f-c1f8-4e4b-a7f7-aeffdda1f478

Kolumni: Tulisiko nyt tilaa kääntyä Hovinsaarelle?

Kotka on niin pieni kaupunki, ettei täällä ole varsinaisia liikenneruuhkia. Työtkin alkavat ja päättyvät nykyään joustavasti eri aikoina, niin ettei neljän ruuhkasta voi vakavalla naamalla puhua, jos vertailukohdaksi otetaan Helsingin seutu tai Keski-Euroopan kaupungit.

Jonottamaan autolla joutuu kunnolla vain Meripäivien avajaisparaatin edellä tai poikkeustilanteissa, kuten Norssaaren sillan kuukausia kestäneen remontin aikana viime vuonna. Tilanne on siis kokonaisuutena aika hyvä.

Jos oikeita ruuhkia ei olekaan, niin ei se tarkoita sitä, että liikenne olisi kaikkialla sujuvaa. Viittaan tässä kotkalaisen liikennesuunnitellun kukkaseen, Rautatienkadun, Koulukadun ja Kotkantien alkupään rajaamaan alueeseen, jossa on varsinainen liikennevalotolppatihentymä

Haitta on pieni, myönnetään, mutta kun se kertautuu vuosien ajan, se turhauttaa.

Erityisesti Mussalosta tulevalle ja Hovinsaarelle pyrkivälle reitti on katkonainen. Lyhyellä, noin 600 metrin, matkalla ”Mäkkäriltä” Vuorelankulman kohdalle osuu viidet liikennevalot. Kun vihreää aaltoakaan ei ole, niin usein joutuu pysähtymään niissä kaikissa. Arvelen, että polttoaineen kulutus, autojen päästöt ja kuskien verenpaine ovat tällä alueella korkeimmillaan.

Haitta on pieni, myönnetään, mutta kun se kertautuu vuosien ajan, se turhauttaa. Toisin päin ”suhaaminen” käy sujuvammin, vain kolmen tolpan kautta.

Ongelma olisi korjattavissa, jos Rautatienkadulta voisi kääntyä suoraan Kotkantielle. Suoraan Satamakadulle ajaminen on mahdollista, mutta kääntyminen ei, koska kääntymiskaistaa ei alueen ahtauden takia ole saatu siihen sopimaan.

Mutta entä nyt, kun ”sakkolenkin” keskellä olevat liikerakennukset on purettu? Kun kaikkea myllätään, niin samallahan voisi tehdä vähän katujärjestelyjäkin ja rakentaa kääntymiskaista Hovinsaarelle. Luonto ja autoilijat kiittäisivät.

Markku Kumpunen

markku.kumpunen@kaakonviestinta.fi

Kirjoittaja on mielipidetoimittaja.

Kommentoi artikkelia

Jos haluat kommentoida nimettömänä, voit tehdä sen seuraavasti:
Kirjoita nimimerkkisi Nimi-kenttään, valitse Kommentoin mieluummin vieraana -kenttä ja lisää sähköpostiosoitteesi sähköpostikenttään. Sähköpostiosoite ei näy kommentoinnin yhteydessä. Voit myös kommentoida rekisteröityneenä luomalla tilin Disqus-palveluun tai kirjautumalla kommentointiin esimerkiksi Facebookin tai Twitterin avulla.

Lue kommentointiohjeet