Kolumni: Kuinka kauan voi kestää sähköpostiosoitteen poistaminen markkinointilistalta?

Kolumni: Kuinka kauan voi kestää sähköpostiosoitteen poistaminen markkinointilistalta?

Erään automerkin maahantuoja lähestyi minua joulukuun alussa sähköpostilla. Viesti oli selvästi kyseisen auton omistajille tarkoitettu. Siinä kun tarjottiin kaikenlaisia kanta-asiakkaan etuja.

Ihmettelin suuresti. En omista, enkä ole koskaan omistanut kyseisen merkkistä autoa. En ole ikinä edes koeajanut sellaista.

Kuinka vaikeaa voi olla yhden sähköpostiosoitteen poistaminen?

Kuten ei-toivottujen markkinointiviestien kanssa yleensäkin, etsin viestistä peruutuslinkin. Peruuttaminen ei kuitenkaan onnistunut. Se olisi vaatinut asiakastunnusta ja salasanaa, joita minulla ei ole.

Siispä soitin asiakaspalvelunumeroon. Kysyin puheluun vastanneelta henkilöltä, miksi ihmeessä olin moisen viestin saanut. Hän ei tiennyt. Pyysin myös sähköpostiosoitteeni poistamista heidän listoiltaan. Tämä tapahtui joulukuun 7. päivänä.

Joulukuun 11. päivänä minulle saapui sähköposti, jossa sanottiin: Pyrimme hoitamaan pyyntönne mahdollisimman pian. Hoidamme tapauksenne yksityisyyskäytäntöjen mukaisen menettelytavan sekä aikarajan sisällä.

Kuulosti varsin viralliselta ja lupaavalta, jopa vakuuttavalta — paitsi että:

Joulukuun 27. päivänä tuli uusi sähköposti. Siinä luki: Olemme lähettäneet eteenpäin pyyntönne sähköpostiosoitteen poistamisesta järjestelmistämme sekä aloittaneet kyseisen prosessin. Koska kyseinen prosessi on monimutkainen joudumme aktivoimaan 60 päivän jatkoajan EU:n yleisen tietosuoja-asetuksen Artikkelin 12.3 mukaan.

Että mitä? Häh? Öö... nyt en ymmärrä. Kuinka vaikeaa voi olla yhden sähköpostiosoitteen poistaminen? Vai onko niin, että kyseiseltä maahantuojalta on lipsahtanut markkinointiviestejä useampaankin väärään osoitteeseen ja nyt tarvitaan vähän lisäaikaa osoitelistojen siivoamiseen?

En ole ottanut esiin aamukampaa, mutta aion kyllä pitää aikarajan mielessä. Sähköpostiin tulvii aivan liikaa kaikkea tauhkaa, ja ylipäätään: haluan ihan itse päättää siitä, minkä firman markkinointilistoilla ja asiakasrekistereissä olen.

Kommentoi artikkelia

Jos haluat kommentoida nimettömänä, voit tehdä sen seuraavasti:
Kirjoita nimimerkkisi Nimi-kenttään, valitse Kommentoin mieluummin vieraana -kenttä ja lisää sähköpostiosoitteesi sähköpostikenttään. Sähköpostiosoite ei näy kommentoinnin yhteydessä. Voit myös kommentoida rekisteröityneenä luomalla tilin Disqus-palveluun tai kirjautumalla kommentointiin esimerkiksi Facebookin tai Twitterin avulla.

Lue kommentointiohjeet