Päätoimittajalta: Koulukiusaaminen ja väkivalta vahingoittavat koko kouluyhteisöä

Kymen Sanomat

Päätoimittajalta: Koulukiusaaminen ja väkivalta vahingoittavat koko kouluyhteisöä

Video oli jaettu sosiaalisessa mediassa, Snapchatissa. Porukka tarttuu tyttöä hiuksista, tönäisee hänet kivetyksen reunalle, ja yksi tytöistä lyö uhria päähän. Videolla näkyy, miten auto ajaa ohi, mutta ei pysähdy. Videon tekstitys kertoo, mitä tapahtuu: vielä yksi lyönti.

Videon katsominen tuntui pahalta. Siinä oli tuttu nuori. Sain videon hänen vanhemmaltaan. Vanhemmat olivat reagoineet neuvokkaasti ja nopeasti ja tehneet tapahtuneesta myös rikosilmoituksen. Väkivaltainen teko mainittiin kerran uutisotsikoissakin. Pääkaupunkiseudulla toimivan koulun rehtori kuvasi pahoinpitelyä välikohtaukseksi. Se tuntui vähättelyltä.

Koulukiusaaminen ja kouluväkivalta ovat nousseet otsikoihin viime viikkoina, painavasta syystä. Rikkonaisen kevään ja kesäloman jälkeen koulut ovat jälleen avanneet ovensa. Lapset ja nuoret ovat päässeet opintielle; kohtaamaan toisensa ja toimimaan yhdessä ryhmissä, yksilöinä.

Terveyden ja hyvinvoinnin ja laitoksen mukaan lähes viidennes kotkalaisesta peruskoulun 8- ja 9-luokkalaisesta on kokenut uhkailua tai jopa fyysistä väkivaltaa viime vuonna. Kehitys on huolestuttava. Haminassa tilanne oli THL:n tilastoissa parantunut verrattuna kahden vuoden takaiseen ajanjaksoon.

On äärimmäisen tärkeää, että Kotkaan parhaillaan rakennetaan uutta toimintamallia koulukiusaamisen ja kouluväkivallan ennalta ehkäisyyn. Eväitä on saatu myös Kaakkois-Suomen poliisilta. Etelä-Karjalassa on saatu hyviä tuloksia. Kaikkia toimiviksi todettuja keinoja tulee hyödyntää, mutta pelkät toimintaohjeet eivät auta. On saatava aikaan konkreettisia tuloksia. On otettava myös nuoret mukaan kertomaan siitä, millaisia muotoja kiusaaminen saa ja miten niihin voisi yhdessä puuttua.

Haminassa nopea ja systemaattinen puuttuminen kiusaamiseen on ollut lupaavaa. Mallia on otettu Islannista asti. Tämä on oikea tie. Silti yli kahdeksan prosenttia 8- ja 9-luokkalaisista on kokenut tulleensa kiusatuksi vähintään kerran viikossa.

Kiusaamisesta kärsii kiusattu, kiusaaja ja koko kouluyhteisö ympärillä. Jokaisen kasvattajan tulisi pohtia sitä, mitä voi tehdä, jotta oma lapsi ei ajautuisi kiusaamaan tai katsomaan sivusta kiusaamista.

Jokainen tapaus on liikaa. Koulukiusaaminen, väkivallasta puhumattakaan, jättää pitkät jäljet. Pahimmillaan kiusatuksi tuleminen lapsena painaa hartioilla läpi elämän. On valtavan väärin lasta ja nuorta kohtaan, jos kiusaamiseen ei puututa vastuullisesti ja jämerästi. Väkivaltaa ei tule väheksyä ja nimittää "yhteenotoiksi" tai "mukiloinniksi". Sakinhivutus ei kuulu nuoren arkeen, väkivallasta on tehtävä rikosilmoitus.

Suomessa opettajakunta on korkeasti koulutettua ja osaavaa. Opettajiin kohdistuu yhä enemmän vaatimuksia. Keväällä opettajat siirsivät parhaan kykynsä mukaan oppitunnit etäkouluun. Nyt on ollut kiire kiriä takaisin sitä, mitä mahdollisesti on jäänyt osalla oppilailla oppimatta. Koulut eivät saa jäädä yksin paineiden kanssa.

On pohdittu sitä, onko kouluilla tarpeeksi hyvät valmiudet puuttua kiusaamiseen ja jopa väkivaltaan. Selvää on, että nuorisotyöhön ja oppilastukeen tulee panostaa, mutta jokaisen vanhemman tulee myös katsoa peiliin.

Moni pelkää, että oma lapsi tulee kiusatuksi koulussa. Se on inhimillistä. Jokaisen kasvattajan tulisi ennemmin pohtia, miten oma lapsi ei ajautuisi kiusaamaan tai katsomaan sivusta kiusaamista. Nuoren on uskallettava kertoa aikuiselle ja puuttua. Vanhemmalta puolestaan on rohkeutta kehittää lapsen luontaista empatiaa toisia kohtaan ja opettaa suvaitsemaan niitä, jotka eivät ole ihan samanlaisia kuin kaikki muut.

Kiusaamisesta ei hyödy kukaan. Koulukiusaamisesta kärsii kiusattu, kiusaaja ja koko kouluyhteisö. Nuoret pohtivat, miksi juuri meidän koulumme ei onnistu, voimmeko luottaa aikuisiin. Kiusaamista ei pidä katsoa läpi sormien tai väheksyä sen muotoja. Väkivaltaan on uskallettava puuttua ja puhuttava siitä oikealla nimellä. Väkivalta on aina poliisiasia.

heidi.ekdahl@kymensanomat.fi

Kommentoidut