Kolumni: Tavaraliikenteen turvaaminen on tärkeämpää kuin uudet ratalinjaukset matkustajaliikenteelle

Kimmo Seppälä, 5c7c0e5f-c1f8-4e4b-a7f7-aeffdda1f478

Kolumni: Tavaraliikenteen turvaaminen on tärkeämpää kuin uudet ratalinjaukset matkustajaliikenteelle

Öljykriisien jälkeen 1970-luvun lopulla tunnelmat olivat apeat. Työttömyys vaivasi ja inflaatio laukkasi. Keskelle harmautta putkahti kuitenkin kaksi hanketta, jotka antoivat uskoa Kotkan seudun mahdollisuuksiin. Toinen oli suursataman rakentaminen Mussaloon ja toinen Helsingistä itään kulkeva Heli-rata. Kuten tiedetään, vain Mussalon satama toteutui. Onneksi toteutui, sillä Kotkaa satamakaupunkina olisi vaikea kuvitella ilman sitä.

Heli-rata sai taakseen paikallisen toimikunnan, mutta hanke ei ole edennyt kaavamerkintöjä pidemmälle. Sen sijaan tällä välin on rakennettu Lahden ja Keravan välinen oikorata 2006, ja nyt taas puhutaan uusista ratahankkeista, kuten tunnin junasta Turkuun, Tallinna-tunnelista sekä viimeisimpänä Porvoon ja Kouvolan välisestä itäradasta. Helistä eli nykyisin rantaradasta ei sen sijaan juuri elämöidä kuin täällä meidän nurkilla.

Heli-rata sai taakseen paikallisen toimikunnan, mutta hanke ei ole edennyt kaavamerkintöjä pidemmälle.

En kyllä jaksa uskoa itäradan rakentamiseen, vaikka maakuntien poliitikoilla tuntuukin olevan kova puhku päällä. Suomen talouden kannalta on tärkeintä turvata sujuva tavaraliikenne, esimerkiksi parantamalla Kotkan ja Kouvolan välisen rataosuuden kantavuutta. Matkustajaliikenteen tarpeet ovat toissijaiset, mistä syystä rantaratakaan ei ole edistynyt. Toisaalta Suomi ei ole pystynyt pitämään kunnossa nykyisiäkään ratoja, eli liikennerahalle on ottajia. Olisi myös melkoista tuhlausta, jos yli 330 miljoonaa euroa maksanut Lahden oikoratakin jäisi tarpeettomaksi.

Puolueista erityisesti Vihreät ovat ajaneet näkyvästi uutta itärataa. Miten sen arvoihin sopii se, että rataa varten pitäisi puhkoa 100 kilometriä ratalinjaa luontoon vain siksi, että ihmiset saataisiin nopeammin kuljetettua Helsinkiin? Kuulostaa vähän samalta kuin SDP tukisi irtisanomisten lisäämistä, koska silloin tulisi avoimia työpaikkoja tai keskusta vastustaisi maataloustukea verotulojen säästämiseksi.

Markku Kumpunen

markku.kumpunen@kaakonviestinta.fi

Kirjoittaja on mielipidetoimittaja.

Kommentoi artikkelia

Jos haluat kommentoida nimettömänä, voit tehdä sen seuraavasti:
Kirjoita nimimerkkisi Nimi-kenttään, valitse Kommentoin mieluummin vieraana -kenttä ja lisää sähköpostiosoitteesi sähköpostikenttään. Sähköpostiosoite ei näy kommentoinnin yhteydessä. Voit myös kommentoida rekisteröityneenä luomalla tilin Disqus-palveluun tai kirjautumalla kommentointiin esimerkiksi Facebookin tai Twitterin avulla.

Lue kommentointiohjeet