Kolumni: Pyöräillessä ei kannata keskittyä älypuhelimeen, mutta kannattaa opetella väistämissäännöt

Kolumni: Pyöräillessä ei kannata keskittyä älypuhelimeen, mutta kannattaa opetella väistämissäännöt

Pikkujamppa vaappui pyörällään epävarmasti Aittakorvessa. Pohdin, pitääkö pysäyttää auto ja kysyä, onko jokin hätänä. Sitten huomasin, mikä on homman nimi. Meno oli huteraa, koska poika keskittyi pyöräilyn lomassa älypuhelimeensa. Ikää oli seitsemän—kahdeksan vuotta.

Ei ollut ainut kerta, kun näin lapsen tai nuoren tuijottelevan kännykkää pyörää ajaessaan. Silläkin uhalla, että minut nimetään nillittäväksi täti-ihmiseksi, kaipaisin kasvatuskeskusteluja. Sitä, että vanhemmat muistuttelisivat jälkikasvuaan keskittymään pyöräillessä pyöräilyyn.

Antaa tulla lisää nillittäjäleimaa!

Antaa tulla lisää nillittäjäleimaa! Toivoisin nimittäin myös, että ihan kaikenikäiset pyöräilijät kertaisivat väistämisvelvollisuussääntöjä.

En ole toiveineni yksin. Kati Nyman -niminen opiskelija teki tänä vuonna poliisiammattikorkeakoulun opinnäytetyönsä aiheesta ”Pyöräilijöiden liikennesäännöt seitsemäsluokkalaisten silmin”. Nymanin johtopäätös oli, että nuorille suunnatussa liikennekasvatuksessa tulisi kiinnittää huomiota erityisesti väistämissääntöjen opettelemiseen sekä liikennemerkkien tuntemukseen.

Nyman kertoo, että vuosina 2015—2018 tieliikenteessä on vuosittain kuollut keskimäärin 24 ja loukkaantunut 714 pyöräilijää. Pyöräilijän tieliikenneonnettomuus tapahtuu tyypillisesti taajama-alueen risteyksessä, ja onnettomuuden toisena osapuolena on usein auto.

Liikenneturvakin selvitti väistämisjuttua jokunen vuosi sitten. Kävi ilmi, että yli 70 prosenttia pyöräilijöistä ei tiennyt, mitkä ovat väistämissäännöt suojatiellä, jolla on pyörätien jatke.

Vaikka moni toisin luulee, pyörätien jatkeen käyttö ei anna pyöräilijälle automaattisesti etuajo-oikeutta. Pyöräilijällä on etuajo-oikeus, jos autoilijan väistämisvelvollisuus on osoitettu kärkikolmiolla tai stop-merkillä ennen pyörätien jatketta tai jos autoilija kääntyy risteävän tien yli tai poistuu liikenneympyrästä.

Suomalaisia kannustetaan pyöräilyyn monista hyvistä syistä. Pyöräilyä tukevan infran parantuessa pyöräilijöiden vauhti sen kuin kasvaa. Väärin oletuksin auton eteen sujahtavaa pyörää ei aina ehdi väistää, vaikka autoilijalla kuinka olisi hyvää tahtoa ja kohteliaisuutta. Enkä väitä, että kaikilla autoilijoilla on.

Kirjoittaja on Kymen Sanomien uutistuottaja.

Uusimmat uutiset